Op 22 januari is voor het eerst een zogenaamde “supertruck” uitgereden op de Vlaamse wegen. Deze vrachtwagens zijn extra groot, waardoor ze ritten uitsparen. De primeur was voor AB InBev en het transportbedrijf NinaTrans.

De “supertruck” (ook “ecocombi”en officieel “Langere en Zware Vrachtwagen") is een vrachtwagen van 25,25 meter lang met een maximaal toegelaten massa van 60 ton. Twee van deze extralange trucks kunnen drie normale vrachtwagens vervangen, klinkt het. De grote trucks sparen dus ritten uit, wat efficiënter en voordeliger is, maar ook voor minder CO2-uitstoot zorgt.

AB InBev en NinaTrans kregen donderdag van het Agentschap Wegen en Verkeer de allereerste vergunning om een supertruck in te zetten in Vlaanderen. Het eerste extralange transport in Vlaanderen wordt ingezet tussen Heverlee en de Antwerpse Haven. De vergunning maakt deel uit van een proefproject van de Vlaamse overhead, dat tot juni 2016 duurt. Vier tot vijf andere transporteurs zouden binnenkort ook een vergunning krijgen. Dat is niet zo evident, want er gelden erg strikte voorwaarden om de verkeersveiligheid niet in het gedrang te brengen.

In landen als Nederland, Denemarken en Zweden rijden de supertrucks al langer rond.