Dit jaar groeit de e-commerce wereldwijd met naar verwachting 17%. De totale B2C-omzet zal groeien tot 1.840 miljard dollar. Iets meer dan de helft wordt in Azië geboekt. In die regio groeit overigens de online handel het snelst, maar ook Europa laat zich niet onbetuigd. Dat blijkt uit het Global Ecommerce Report 2017 van de Ecommerce Foundation.

E-commerce boomt in Azië (+20%) maar ook in Europa is de groei groot (+19%). In Noord-Amerika is de stijging slechts 9%. “Verrassend genoeg is de groei in Zuid-Amerika (+16,5%) en in het Midden-Oosten en Afrika (+11%) trager dan in Europa”, stelt Jorij Abraham, de directeur van de Ecommerce Foundation, vast.

Azië vertegenwoordigt nu iets meer dan de totale online omzet wereldwijd. China alleen al is goed voor meer dan een derde van die globale omzet, met 681 miljard dollar. De VS staan op twee met 438 miljard en het VK op drie met 196 miljard. De twee grootste stijgers van de landen die de EF bestudeerde, zijn Australië (+40%) en Turkije (+31%).

VK is koploper

Europa heeft het grootste ‘e-BBP’ van alle regio’s wereldwijd met 4,91%, gevolgd door Azië (4,87%). Heel verrassend: in Noord-Amerika bedraagt het e-BBP slechts 2,21%. Van de bestudeerde landen (red.: België en Nederland zijn er niet bij) is Groot-Brittannië koploper met maar liefst 7,9%. China is tweede met 5,8% en Frankrijk derde met 3,95%. Overigens heeft het VK het grootste aandeel van de bevolking dat online shopt: 81% van de mensen die online zijn doet het regelmatig en 98% heeft al eens in een webshop gekocht.

 

Vertrouwen

Volgens Sara Lone, die het rapport coördineerde, tonen deze data dat de wereldwijde e-commerce nog veraf staat van een plateau. “Het groeiritme blijft stijgen dankzij een combinatie van factoren: de economische groei, een verbetering van de infrastructuur en een grotere maatschappelijke aanvaarding  van e-commerce”, zegt ze.

Daarentegen is vertrouwen een van de grootste uitdagingen voor de globale e-commerce. Meer dan 42% van de verbruikers zegt dat het gebrek aan vertrouwen nog steeds de grootste barrière is voor het online kopen. Volgens Lone moet daaraan meer gewerkt worden, zeker in het vooruitzicht van de groei van de ‘crossborder’ (internationale) webhandel.