iStock
- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
iStock
E-commerce in België was in 2022 goed voor een omzet van € 13,8 miljard, volgens de laatste BeCommerce - SafeShops.be barometer die donderdag werd bekendgemaakt. In totaal vonden 165 miljoen transacties plaats bij 57.221 online winkels.
De Belgische e-commercemarkt is ten opzichte van 2021 opnieuw met 18% gegroeid, tot meer dan € 13,8 miljard in 2022, zo blijkt uit cijfers van de donderdag door BeCommerce - SafeShops.be gepubliceerde zevende e-commercebarometer, een onderzoek dat de sector in kaart brengt op basis van gegevens van aanbieders van betalingsdiensten. Daarnaast registreerden de online winkels in België vorig jaar meer dan 165 miljoen transacties, een stijging met 10% ten opzichte van het jaar daarvoor. Het aantal webwinkels waar deze transacties plaatsvonden bleef echter stabiel: In 2022 werden 57.221 winkels geteld, tegenover 56.642 in 2021.
“We zien ook een interessante groei in het segment van de microboetieks en de kleine online shops. Zij lieten ten opzichte van vorig jaar een stijging van het volume met 63% optekenen”, voegt Greet Dekocker, managing director van BeCommerce, eraan toe. Deze microboetieks en kleine webwinkels, die goed zijn voor maar liefst 97% van het totale aantal Belgische websites, zijn ook in aantal toegenomen, met meer dan 20% ten opzichte van 2021. Toch zijn het de grote en middelgrote winkels, die slechts 3% van het totale aantal (1.769 Belgische websites) vertegenwoordigen, die het leeuwendeel van de online verkopen in België genereren, met 78% van het transactievolume of een omzet van 10,7 miljard euro. De trend is echter dalend, want vorig jaar waren ze nog goed voor 84% van het volume en een waarde van € 9,8 miljard. Een andere opmerkelijke ontwikkeling is dat het aantal middelgrote online winkels het afgelopen jaar ook is toegenomen (+26%). “Dit cijfer toont aan dat e-commerce in België een mooie toekomst voor zich heeft”, aldus Greet Dekocker. “De toename van het aantal kleine en middelgrote webwinkels wijst op een aanhoudende groei van het aantal websites. Het Belgische e-commercelandschap wordt steeds volwassener. ”
De cijfers van de BeCommerce - SafeShops.be barometer tonen uiteindelijk ook aan dat buitenlandse consumenten Belgische online shops steeds meer naar waarde schatten. In 2022 bleef het aandeel van het volume aan buitenlandse transacties stabiel: 20% tegenover 21% in 2021. Nederlanders (36,5%) deden de meeste aankopen op Belgische websites, gevolgd door Fransen (26,5%). Ook de Britse consumenten keren geleidelijk terug naar België, met meer dan een verdubbeling van het aantal transacties vanuit het Verenigd Koninkrijk, volgens BeCommerce - SafeShops.be. “We weten dat Belgische consumenten nog steeds graag over de landsgrenzen heen gaan en in heel Europa kopen. Maar we zien ook de tegenovergestelde trend: een toename van het volume dat buitenlandse consumenten in onze Belgische online shops genereren. Dat zien we ook aan de gestage daling van ons handelstekort in de afgelopen vijf jaar”, besluit Greet Dekocker.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?