De Belgische e-bike start-up Cowboy verkoopt zijn producten sinds midden november ook bij Fnac, Fiets! en Decathlon. Vroeger waren de e-bikes enkel verkrijgbaar via de website van het bedrijf. Daarnaast breidt Cowboy ook uit naar drie extra markten (het Verenigd Koninkrijk, Italië en Spanje).

De Brusselse start-up van slimme elektrische fietsen Cowboy is sinds midden november gestart met de verkoop van e-bikes in de retailsector. Daarvoor waren de fietsen enkel verkrijgbaar via de website van Cowboy. Hun recentste model, dat in april dit jaar gelanceerd werd, is voortaan  beschikbaar in twintig filialen van Fnac, Fiets! en Decathlon. De retailers zullen de Cowboy fiets ook online aanbieden. In de elf Fnac filialen in België en één Fnac filiaal in Luxemburg waar de Cowboy fiets verkrijgbaar is, staat Cowboy centraal gepositioneerd in de winkels. Tijdens piekmomenten voorziet Cowboy eigen mensen in zes Fnac winkels om het Fnac personeel bij te staan. De Cowboy e-bike is ook verkrijgbaar in vier Fiets! winkels in Vlaanderen en Brussel, en in vier Decathlon filialen in Vlaanderen, Brussel en Wallonië.

“We hebben onze verkoop in 2019 tot op heden vervijfvoudigd in vergelijking met het jaar ervoor”, vertelt Adrien Roose, CEO en mede-oprichter van Cowboy. “Om deze groei verder te zetten bekijken we alle mogelijke distributiekanalen, waaronder retail. Het potentieel om snel op te schalen is gigantisch, niet enkel in België maar ook in andere markten. Deze drie retailpartners verbreden ons distributienetwerk op een complementaire manier. Fnac is de plek bij uitstek voor gadget geeks en early adopters, terwijl Fiets! bekend staat als de beste fietswinkelketen in België. Decathlon is dan weer de referentie als het aankomt op sportartikelen. Ongeacht hoe of waar een klant een Cowboy fiets koopt, zal hij of zij altijd met ons in contact blijven staan via de Cowboy app, en via onze responsieve klantendienst.”

Cowboy breidt uit naar 3 landen

Naast zijn lancering in de retail, breidt Cowboy ook uit naar drie bijkomende markten. Begin deze maand maakte Cowboy al zijn intrede in het Verenigd Koninkrijk.  Maar daar komen deze week ook Italië en Spanje bij, al moeten deze laatste twee landen het voorlopig stellen zonder de mogelijkheid om de fiets aan huis te testen. Door deze expansie is Cowboy voortaan actief in 8 markten waaronder België, Duitsland, Oostenrijk, Nederland en Frankrijk. 

“In totaal legden alle Cowboy fietsen reeds meer dan 3 miljoen kilometer af, wat zich vertaalt in een CO2-besparing van ruim 400 ton”, vervolgt Adrien Roos. “Uit een enquête onder onze klanten blijkt dat de belangrijkste reden voor hun aankoop is om minder vaak de wagen te moeten nemen. Ze kopen een Cowboy niet zozeer ter vervanging van een fiets, maar vooral om hun afhankelijkheid ten opzichte van hun wagen te verminderen.”

Meer dan 4000 testritten in 55 steden

In de vijf landen waar Cowboy sinds april 2019 actief is laten meer dan honderd freelance medewerkers potentiële kopers met de fiets testrijden. Meer dan 4000 personen in 55 verschillende steden probeerden de fiets al uit, waarna één op drie ook overging tot aankoop.