Afgelopen donderdag vond de vijfde gratis webinar plaats van Gondola Society met topexperts van PwC. Had u geen tijd om erbij te zijn? Geen probleem. Wij geven u een overzicht van de drie belangrijkste feiten.

Uitdagingen voor retailers

In zijn webinar had PwC het over de uitdagingen waar retailers op dit moment mee te maken hebben. Hoewel de uitdagingen per sector verschillen (de non-food wordt erg zwaar getroffen, terwijl de foodsector zijn groei verderzet), kon het bedrijf er 6 vaststellen.

  1. Online sales: hoe kunnen retailers zich best online organiseren? Productcategorieën die de basisbehoeften vervullen, profiteren van de e-commerce. De non-foodsector moet daarentegen harde klappen incasseren: de online omzet kan immers de verliezen van fysieke winkels niet goed maken.  
  2. Local for local: veel bedrijven kiezen in deze tijden voor een lokale supply chain om hun leveringen te verzekeren. En dat betekent misschien op zoek gaan naar andere leveranciers.
  3. Nieuwe partnerships: door de coronacrisis slaan bedrijven uit verschillende sectoren de handen in elkaar om toch het hoofd boven water te houden en de dagelijkse gang van zaken verder te zetten. Zo verkoopt Delhaize bijvoorbeeld Decathlon-producten of wordt het personeel van winkels die dicht zijn ingezet bij winkels waar er handen tekort zijn.
  4. Cash flow planning en operational planning: hoe moeten winkels omzet draaien nu hun zaak misschien verplicht gesloten is? En wat met personeeltekort? Allemaal dingen waar bedrijven goed over moeten nadenken.
  5. Logistiek: flexibele systemen zijn nodig om te blijven overleven. Bedrijven moeten hun logistiek bovendien meer centraliseren, maar hoe gaan ze dit doen?
  6. Store operations: bedrijven moeten hun processen veranderen. Sommige bedrijven konden toch terug open omdat ze van strategie wisselden, bijvoorbeeld door aan huis te leveren. De vraag is hoe ze zich kunnen organiseren en hoe ze hun klanten toch nog de juiste shoppingexperience kunnen bieden.

 Push naar technologie

De crisis heeft niet alleen een belangrijke impact op winkels, maar ook op het gedrag van de consument. Door het coronavirus lijken mensen steeds meer paranoïde te worden. Zo proberen ze cash geld zo veel mogelijk te vermijden, hebben ze schrik om producten in winkels aan te raken, blijven ze liefst zo kort mogelijk in de winkel om contact met veel mensen in een kleine ruimte zoveel mogelijk te vermijden. Dat wijzigende consumentengedrag pusht retailers om meer technologie te gaan gebruiken, aldus PwC. En dat uit zich in verschillende vormen. Zo wordt tap&go technologie, zoals dat bijvoorbeeld gebruikt wordt bij Amazon Go, een pak populairder, experimenteren retailers met robots die de rekken kunnen aanvullen of met facial recognition. Maar er dienen zich ook nieuwe partnerships met bijvoorbeeld Uber en Deliveroo aan die voortaan de thuisleveringen van winkels op zich nemen. Nog andere opties? Geautomatiseerde last-mile leveringen met drones en autonome robots of het winkeldesign dat anders wordt uitgedacht om zo veel mogelijk contact te vermijden. Zo wordt de checkout nu bijvoorbeeld anders georganiseerd en kijken retailers ook naar contactloze pick-up points. Een ding is duidelijk: de coronacrisis duwt retailers meer dan ooit in de armen van de technologie.

Cash flow onderhouden

Tot slot is het volgens PwC cruciaal om in deze moeilijke tijden de cash flow op gang te houden omdat de dalende verkoop bij sommige bedrijven druk zet op de omzet. En dat geldt voor iedereen, want zelfs goed draaiende bedrijven kunnen failliet gaan als ze geen liquiditeit hebben. Daarom stelt PwC 3 fases voor die een bedrijf moet doorlopen om de cash flow te onderhouden.

In een eerste fase (mobilize), moet het bedrijf zich focussen op acties die het moet ondernemen in de eerste twee maanden. In deze fase is het belangrijk dat het de impact van de crisis bepaalt op de toekomstige cash flow. Daarnaast moet het op korte termijn ook interne maatregelen nemen om cash te verzekeren door er bijvoorbeeld voor te zorgen dat alle kosten tijdig betaald worden, maar dat het bedrijf zelf ook op tijd betaald wordt. In een tweede fase (stabilize), tussen de komende 2 à 6 maanden, moet de onderneming praktijken bepalen en ontwikkelen om de cash forecasting te verbeteren en te ondersteunen. Het moet ook een herstellingsplan voorzien en aangeven hoe het zijn cash flow op gang willen houden en dit voorleggen aan de bank. Op die manier zal die laatste sneller financiële steun bieden aan het bedrijf in kwestie. In een derde fase (strategize), na 6 maanden, moet het bedrijf tot slot geavanceerde technieken implementeren om zijn liquiditeit te behouden, moet het investeren in toonaangevende praktijken op het gebied van data en technologie en moet het zijn bedrijfsmodel voor de toekomst herbekijken. Als bedrijven al deze fases goed opvolgen, zouden ze hun cash flow op gang moeten kunnen houden, aldus PwC.

Jan Haspeslagh

Jan Haspeslagh, Executive Director van Ardo, geeft komende donderdag zijn visie op de retail en de coronacrisis tijdens onze volgende gratis webinar. Benieuwd? Schrijf je dan snel in! Afspraak op donderdag 30 april om 15u30!

Klik hier

Gondola Society Live

Bent u benieuwd naar de vorige webinars? Lees dan snel onze recaps!

Klik hier
Gondola Society Live