Dreft (Procter & Gamble) daagt concurrent Finish (Reckitt Benckiser) voor de Brusselse ondernemingsrechtbank. De oorzaak is een reclamecampagne waarin die laatste beweert dat zijn nieuwste vaatwastabletten “onverslaanbaar” zijn in het losweken van aangekoekte vlekken. Een schending van de Belgische reclamewetgeving, aldus Dreft.

Er is een heuse juridische strijd losgebarsten tussen afwasmiddelenproducenten Dreft en Finish. Dreft heeft zijn concurrent woensdagochtend voor de rechtbank gesleept, zo meldt De Tijd. Het merk is niet te spreken over de reclamecampagne van Finish waarin het merk volgens Dreft ingaat tegen de Belgische reclamewetgeving. Die stelt dat vergelijkende reclame is toegestaan, maar dat de campagne niet misleidend mag zijn of zich kleinerend mag uitlaten over concurrenten en producten. Iets wat volgens Dreft met de term "overslaanbaar" wel gebeurd zou zijn, aangezien het volgens Dreft zou gaan “om een vergelijking met concurrenten van Finish, waaronder Dreft, dat volgens een studie van GfK het bekendste merk in België is”, aldus De Tijd. Een stopzetting van de reclamecampagne is volgens Dreft dan ook aan de orde. Of het zover komt is voorlopig nog afwachten. Finish betwist alvast de beschuldigingen van Dreft en stelt dat er geen bewijs is dat de consument de campagne beschouwt als een vergelijkende reclame, waardoor het bijgevolg ook niet misleidend kan zijn. Het merk verwijst trouwens naar een eerder vonnis van een handelsrechtbank uit Parijs, die stelde dat het onmogelijk was om bepaalde concurrenten te identificeren in deze campagne, waardoor de aanklacht bij onze Franse buren uiteindelijk werd verworpen. Afwachten hoe de Brusselse rechtbank zal oordelen.