Om te voldoen aan de hygiënemaatregelen stelt het merendeel van de supermarktketens een medewerker aan om de handvaten van de winkelwagentjes schoon te maken. Maar er zijn ook andere opties…

Renaud Caeymax, winkelmanager van de AD Delhaize in Reyers (Schaarbeek, Brussel) heeft afgelopen woensdag een unieke machine in gebruik genomen die een winkelwagen volledig desinfecteert. Voordat de klant begint te winkelen, duwt hij zijn winkelkar in een machine, wacht hij 20 seconde en haalt hij de kar er terug uit, deze keer helemaal gedesinfecteerd. Winkelmedewerkers hoeven dus niet langer het handvat van de winkelkar manueel te kuisen. “De kar blijft twintig seconde in de machine en desinfecteert het dankzij 3 UVC-lampen”, vertelt Renaud Caeymaex aan Gondola. De winkelmanager bestelde deze unieke machine twee weken geleden, ofwel bij de start van de verscherpte maatregelen. Een van zijn kennissen had besloten om zijn activiteiten om te gooien door dit concept uit te werken, iets wat bovendien volledig nieuw is op Belgisch grondgebied.

5 dagen en nachten om de machine te ontwikkelen

“Oorspronkelijk was ik binnenhuisarchitect”, vertelt Kevin, manager van het nieuwe bedrijf. “Toen de crisis begon, zijn de bestellingen gestopt en waren mijn werknemers technisch werkloos.” Een technieker waar Kevin mee samenwerkte, besloot om een machine te ontwerpen op basis van UVC-lampen om objecten te desinfecteren. “We hebben de machine in 5 dagen en nachten ontworpen”, vervolgt de man. “We zeggen niet dat het revolutionair is, want UV-desinfectie of –sterilisatie is al wijd verspreid. Het wordt in China zelfs gebruikt om bussen te steriliseren.  We hebben het concept gewoon aangepast door een machine te maken die volledig op maat is van winkelkarren, en die bovendien is uitgerust met 3 UVC-lampen. Er is nog geen echte wetenschappelijke certificering, maar experts van de ULB hebben de technologie al gevalideerd.”

Bijna 3.000 euro exclusief btw voor een machine

Na de lancering afgelopen woensdag en de nodige aandacht in de media dankzij een reportage op de Franstalige zender RTL op 2 april, stond de telefoon van de aannemer niet meer stil. “Deze vrijdagochtend heben we al een tiental bestellingen van Delhaize-filialen gekregen”, vervolgt Kevin. De machine, die het bedrijf elke dag probeert te verbeteren, wordt verkocht voor 3.000 euro, exclusief btw. “Die investering loont de moeite”, vertelt Renaud Caeymaex, die als eerste de machine heeft geïnstalleerd. “Ten eerste omdat het de klanten beschermt, maar ook omdat medewerkers de karren nu niet meer zelf moeten schoonmaken en er bovendien geld bespaard wordt aan schoonmaakproducten voor de kar.” Opmerkelijk: tijdens ons bezoek was het een winkelmanager die verantwoordelijk was voor het steriliseren van de winkelkarren van de klant. Een extra functie, dus. “Binnenkort moeten klanten het zelf doen, we zullen duidelijke aanwijzingen voorzien."