- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
Deutsche Post DHL gaat het Britse UK Mail overnemen, een van de belangrijkste spelers op de pakjesmarkt in Groot-Brittannië. Het Duitse post- en koeriersbedrijf is vooral geïnteresseerd in het netwerk en het klantenbestand: deze acquisitie past in haar strategie om sterker te staan op de groeiende crossborder e-commercemarkt.
De Britse markt van de (‘domestic’) pakjesleveringen wordt vandaag gedomineerd door Royal Mail, die een marktaandeel heeft van 39%. De rest van de markt is zeer gefragmenteerd. De nummer 2, TNT, heeft slechts 8,6% marktaandeel. Wanneer diens overname door FedEx operationeel afgesloten is, zal dat groeien tot 12,8%. Andere grote spelers zijn DPD (Franse post) met 7,2%, Yodel met 6,5% en Hermes met 6,1%. UK Mail staat op plaats 10, met een marktaandeel van 3,7%.
Deutsche Post DHL is wel al actief op de Britse markt, maar het bedrijf komt niet voor in de Britse Top 15. De prijs die de Duisters betalen voor UK Mail, is hoog: ruim 240 miljoen pond (een premie van 43% tegenover de laatste slotkoers). Maar deze overname opent wel groeiperspectieven voor de Duitse groep op de Britse markt: UK Mail is actief in de 50 grootste Britse steden en beschikt over een centrale hub in Ryton met een capaciteit van liefst 22.000 pakjes per uur.
Deutsche Post, die op het vasteland een van de grootste – zo niet de grootste - spelers is, kon zich niet permitteren om zo zwak in het VK aanwezig te zijn: het is immers de grootste markt voor e-commerce in Europa. Met de overname van UK Mail staat de Duitse groep nu sterk in de drie belangrijkste e-commerce markten: het VK, Duitsland en Frankrijk. Deze drie markten vertegenwoordigen samen 60% van de online retail in Europa.
De aankoop past tevens in de strategie van Deutsche Post om beter in te spelen op de groei van de vraag naar grensoverschrijdende e-commerce. Verwacht wordt dat de crossborder bestellingen de komende jaren fors zullen groeien, onder andere onder impuls van de Europese Unie die talrijke maatregelen om van de EU een eengemaakt e-commerce markt te maken. Een sterkere positie in Groot-Brittannië was dan ook absoluut noodzakelijk.
Voor de leveringen vanuit het VK zullen de online retailers kunnen steunen op het Europese netwerk van Deutsche Post DHL (en vice versa). Voor meerdere andere spelers op de Europese markt, zal deze overname wel veel veranderen: tot nu toe vertrouwde UK Mail zijn zendingen voor het Europese vasteland aan zijn partners van het Eurodis-netwerk. Dat dekt 35 landen af met lokale partners. In België is dat Ciblex en in Nederland PostNL, bijvoorbeeld. Zij zullen op zoek moeten gaan naar een nieuwe partner voor de leveringen in het VK.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?