Delhaize zet zijn innovatieve winkelconcept Fresh Atelier stop. De 10 bestaande winkels worden tot andere formules omgebouwd. De corona-crisis en de veranderde consumentenbehoeften ligt aan de basis van de beslissing, aldus Delhaize.

Met het innovatieve winkelconcept Fresh Atelier wilde Delhaize naar eigen zeggen klanten bedienen die op zoek zijn naar ultraverse, gezonde, flexibele en handige maaltijdoplossingen. De supermarktketen opende 10 Fresh Ateliers die uitgebaat worden door zelfstandige ondernemers. Het concept ontving de prestigieuze Mercuriusprijs van Comeos voor meest innovatieve winkelconcept in 2019. “Na een doorgedreven analyse van het pilootproject moet Delhaize vandaag vaststellen dat het vooropgestelde concept niet  beantwoordt aan de actuele behoeften van de klanten”, aldus Delhaize in een persbericht.

“Als belangrijkste oorzaak kan de Corona-uitbraak van maart 2020 aangeduid worden. Die heeft ervoor gezorgd dat er duidelijk minder vraag was naar on-the-go-producten wat de rentabiliteit verder onder druk zette. Het expansieplan van Delhaize werd in de loop van 2020 reeds aangepast en nieuwe proximiteitswinkels werden reeds onder andere uithangborden van het merk geopend. Delhaize heeft nu beslist om de verdere uitrol van het winkelconcept Fresh Atelier stop te zetten en om de bestaande winkels te transformeren naar bestaande en nieuwe Delhaize winkelconcepten. "Door omstandigheden die we niet konden voorzien, stoppen we met het concept. We denken dat het gedrag van de consument door de crisis veranderd is en in de komende maanden en zelfs jaren niet zal veranderen", zegt woordvoerder Roel Dekelver aan Gondola.

De stopzetting komt niet als een totale verrassing: de voorbije maanden bleek al dat de winkels het moeilijk hadden en in sommige gevallen de deur moesten sluiten. Toch is de stopzetting opmerkelijk: bij de lancering in 2018 zag Delhaize ruimte voor tweehonderd Fresh Ateliers in ons land.