Steeds meer retailers gebruiken hun platform om goede doelen of verenigingen te steunen. In het najaar bood Delhaize SuperPlus-kaarthouders al de mogelijkheid om hun getrouwheidspunten om te zetten in donaties aan Think Pink en nu bundelt het de krachten met digitaal platform Trooper.

Trooper is een digitaal platform waarmee je door online te winkelen een vereniging, goed doel of sportclub kan steunen. In amper 5 jaar tijd hielp Trooper al meer dan 8.300 verenigingen samen bijna 4 miljoen euro in te zamelen. Delhaize-klant kunnen dat vanaf nu ook doen door hun SuperPlus-punten te schenken, deze worden vervolgens omgezet in een financiële bijdrage ten voordele van de vereniging of het goede doel van hun keuze. Delhaize is de eerste partner van Trooper waar je zowel bij het winkelen in de fysieke winkel als bij het online boodschappen doen geld kan inzamelen voor verenigingen en goede doelen. Delhaize gaat daarnaast door met haar partnerschappen met de Voedselbanken, het Rode Kruis, Think Pink, Kick Cancer en Stop Parkinson, waar het zich volop voor inzet. Zo zamelde de keten recent nog 26.570 euro in voor Think Pink. 

Hoe zit het met andere ketens?

Naast Delhaize voeren ook de meeste andere Belgische retailers campagnes om geld in te zamelen. Zo heeft Carrefour het ‘Solidair afronden’-principe ingevoerd in zijn kassasystemen: iedereen die de traditionele kassa of zelfscan passeert, krijgt zonder enige verplichting de mogelijkheid om zijn betaling naar boven af te ronden tot de volgende euro, waarbij de paar eurocenten verschil worden geschonken aan een goed doel of vereniging. Het gaat hier om occasionele acties voor partners zoals de Voedselbanken, Child Focus of Pink Ribbon. En de formule werkt goed: Carrefour besloot het ‘solidair afronden’-principe vorig jaar van 17 tot 31 juli in te voeren ten voordelen van de slachtoffers van de overstromingen. In twee weken tijd wist de keten maar liefst 470.000 euro in te zamelen!

Een ander opmerkelijk initiatief was de "1+1+1 gratis"-campagne die Albert Heijn in Vlaanderen heeft opgezet en die breed werd gesteund door een slimme communicatiecampagne en een sterk mediaplan. Ketens die zich inzetten voor een goed doel zetten dit steeds meer in de kijker, wat hun imago ten goede komt maar ook het bedrag dat uiteindelijk aan het goede doel geschonken wordt. De befaamde "toegevoegde waarde" die volgens sommigen bij veel promoties vaak wordt opgeofferd, is hier duidelijk aanwezig.