Bel
- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
Bel
De Bel-groep, die aanwezig is in meer dan 120 landen met iconische merken als La Vache qui rit®, Babybel®, Boursin® of meer lokaal Maredsous®, is een grote speler in de voedingssector. Met een groeimodel dat zowel verantwoord als rendabel is, beschouwt het bedrijf de voedseltransitie als een gezamenlijke uitdaging en nodigt het zijn lokale partners uit om samen nieuwe wegen te verkennen.
“Een derde van de CO2-uitstoot is afkomstig uit de voedselketen. Daar ligt dus een prioritaire hefboom voor actie die iedereen kan benutten”, aldus Alice Darchicourt-Patault, verantwoordelijk voor duurzaamheid en externe communicatie bij Bel Belgium. Als lid van het Science Based Targets-initiatief sinds 2017 heeft de Bel-groep zich ertoe verbonden zijn CO2-uitstoot tegen 2035 met een vierde te verminderen. Om dat doel te bereiken, heeft de groep drie prioriteiten vooropgesteld: de landbouwers ondersteunen bij de transitie, het productaanbod diversifiëren en voedselverspilling tegengaan. “De zuivelproductie vertegenwoordigt twee derde van onze koolstofbalans”, vervolgt Alice Darchicourt-Patault. “We werken al tien jaar samen met WWF Frankrijk om verantwoordere landbouwmethodes aan te moedigen. Zo is er bijvoorbeeld in al onze partnerboerderijen een eerste CO2-audit uitgevoerd en een actieplan voor drie jaar opgesteld.” Overtuigd van het belang van collectieve actie lanceerde de Bel-groep onlangs een alliantie voor regeneratieve landbouw. Die wil op internationaal niveau alle partners die zich willen inzetten – leveranciers, coöperaties, verdelers en andere spelers uit de levensmiddelensector – samenbrengen voor het ontwikkelen van landbouwmethodes die het bodemleven kunnen regenereren en de biodiversiteit kunnen herstellen en tegelijk de klimaatverandering tegengaan.
De Belgische dochteronderneming van de Bel-groep zet zich samen met haar klanten ten volle in voor de voedsel- en klimaattransitie. “Net als onze klanten uit de distributiesector willen wij ervoor ijveren om de consumenten bewust te maken, te werken aan de toekomst van de voedingssector en de voedingstransitie te democratiseren. Omdat we beseffen dat we meer impact hebben als we samen handelen, herbekijken we de relaties tussen distributie en industrie. Het is de bedoeling om vernieuwende initiatieven op te zetten – die we ook in de winkels willen zichtbaar maken – en om de impact daarvan te meten”, verklaart Déborah Zemmour, commercieel directeur van Bel Belgium. “Dankzij de Carbon Tracker-tool meten wij de koolstofvoetafdruk van onze producten bij onze klanten. En samen met hen werken wij aan een optimalisering van het productaanbod, om onze gemeenschappelijke doelen voor CO2-reductie te bereiken.” De voedseltransitie is onder meer mogelijk door een diversifiëring in het aanbod van in België verkochte producten, via het 100% plantaardige merk Nurishh® en plantaardige versies van iconische merken als Boursin® en Babybel®. Bel Belgium heeft nu de ambitie om die nieuwe categorie verder uit te breiden met de steun van zijn klanten. Het volgende project voor Bel Belgium: werken aan de logistieke keten. “Wij willen onze goederenstromen onder de loep nemen om bijvoorbeeld de leverfrequentie te verkleinen of de prognoses van de verkoop en het voorraadbeheer samen met de klanten te verbeteren om zo verspilling te vermij- den”, stelt Alice Darchicourt-Patault. En tot slot roepen de Bel-groep en zijn Belgische vertegenwoordigers hun partners op om samen met hen nieuwe manieren van werken te ontwikkelen. “Er zijn enorm en oneindig veel manieren om samen te werken met onze stakeholders. Nu is het onze taak om samen met hen de toekomst van de voeding uit te stippelen”, besluit Déborah Zemmour.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?