Van 14 tot 20 oktober lanceren Mode Unie en Creamoda de allereerste Week van de Belgische Mode. Op die manier willen ze Belgische modemerken extra in de kijker zetten en Belgen trotser maken op producten uit eigen land. Meer dan 60 modemerken en 850 winkels nemen deel aan de actie. 

Uit recent onderzoek van Creamoda in samenwerking met onderzoeksbureau Ivox bij 2.000 Belgen blijkt dat veel Belgen fan zijn van Belgische mode, maar dat het nog onvoldoende bekend is. 8 op de 10 Belgen geven namelijk aan dat ze het verschil niet kennen tussen Belgische en niet-Belgische merken. Bijna 2 op 3 Belgen stelt zelfs geen enkel Belgisch kledingmerk te kennen, al zijn ze wel geïnteresseerd in de Belgische mode en willen ze er graag meer over weten. Zo geeft 46% aan de voorkeur te geven aan Belgische merken. Niet alleen omdat ze op die manier de Belgische economie ondersteunen (80%), maar ook omdat ze kleding van betere kwaliteit kopen (57%) en een unieke stijl creëren (30%).

Leuk weetje: een groot deel van de deelnemende winkels geven trouwens de speciaal ontworpen limited edition tote bag mee wanneer klanten in die week bij hen kopen. “Zo kunnen klanten tonen dat ze trots zijn op modeland België”, klinkt het bij de Mode Unie.  Op de tas staat een uniek ontwerp van de Belgische illustrator Kaart Blanche. In totaal worden 6.000 tassen verdeeld.

Om de Belgische mode extra in de verf te zetten en Belgen trotser te maken op producten uit eigen land, lanceren Mode Unie en Creamoda van 14 tot 20 oktober voor de eerste keer de Week van de Belgische mode. Tijdens deze week zetten 60 modemerken en meer dan 850 winkelpunten hun lokale troeven en de Belgische modemerken in de kijker. Bovendien maken ze de klant ook bewust van de voordelen van het kopen van Belgische mode en de troeven van het shoppen in een lokale modewinkel. Deelnemende winkels zijn te herkennen aan de raamsticker met daarop het campagnebeeld van Tiany Kiriloff.