Eén woord beheerst veel gesprekken bij retailers vandaag: retailmedia, het aanbieden van reclameboodschappen bij online en offline verkooppunten. Een hype volgens sommigen, big business volgens anderen. 

Nieuws van afgelopen vrijdag: Carrefour en Publicis bundelen hun krachten om Unlimitail te lanceren, een joint venture die tegemoet moet komen aan de groeiende vraag naar retailmedia in Europa en Latijns-Amerika. Dertien partners sloten zich al aan. Het nieuws kwam niet meteen uit de lucht vallen: Alexandre Bompart, CEO van de groep Carrefour, had bij het ontvouwen van zijn strategisch plan in november vorig jaar al gezinspeeld op de nakende samenwerking. Het bevestigde iets wat iedereen al langer zag: retailmedia zijn hot. Volgens Arthur Sadoun, CEO van Publicis Groupe, zal de waarde van de wereldwijde reclame-inkomsten uit e-commercesites van retailers in 2028 die van televisie overtreffen. Sadoun is in deze geen objectieve bron, maar het is duidelijk dat retailmedia stevig aan belang aan het winnen zijn. Volgens IAB Europe (Interactive Advertising Bureau Europe) zal er in Europa tegen 2026 voor 25 miljard euro aan advertenties via retailmedia gespendeerd worden. Nog volgens IAB zal retailmedia tegen 2027 globaal uitgroeien tot een markt die goed is voor 160 miljard dollar, goed voor een groei van 60%. In 2022 stond het nog voor 19% van de retail sales, tegen 2027 stijgt dat naar 25%.