Jef Colruyt, voorzitter van Colruyt Group, maakte woensdag op de algemene vergadering bekend dat het bedrijf de komende vijf jaar 10.000 openbare laadpalen voor elektrische auto's wil installeren.

De nieuwe investering zal naar schatting tientallen miljoenen euro's kosten, maar het stel de groep wel in staat om het aantal oplaadpunten in zijn winkels ruim te vertienvoudigen. Vandaag zijn er bijna 930 stations voor traag laden in 280 winkels van de groep. De hoofdzetel van Colruyt in Halle beschikt over het grootste oplaadstation van België, met de capaciteit om 109 elektrische wagens tegelijk op te laden.

Deze investering moet van DATS 24 de Belgische marktleider in het opladen van elektrische auto's maken. Jonas Cautaerts, head of EV charging bij DATS 24, zegt dat de eerste oplaadpunten van het nieuwe plan operationeel zouden moeten zijn voor het einde van het jaar. Volgens hem zullen de oplaadplaatsen elk tien oplaadpunten tellen: twee dubbele oplaadpunten met traditionele trage laders en drie dubbele snelladers met een capaciteit van 150 kilowatt.  Aangezien klanten van Colruyt tussen de 30 en 60 minuten boodschappen doen, zou opladen op de winkelparkings een goede compromis zijn, dankzij de 150 kW snellader. Jonas Cautaerts voegt er ook aan toe dat verschillende oplaadpunten zo geïnstalleerd zijn dat de achterkant van de auto naar de muur gericht is, maar dat dit bij Colruyt niet het geval zal zijn om zo de klantenervaring te optimaliseren. De laadpalen zullen trouwens niet enkel neerstrijken op de parkings van de Colruyt Group-winkels, maar ook bij bijvoorbeeld ziekenhuizen of shoppingcentra, al is dat nog niet zeker. 

Voor de implementatie van het nieuwe laadpalnplan zal Colruyt samenwerken met PluInvest, een installateur van laadpunten waarin de groep vorig jaar 4 miljoen euro investeerde.