Partner content Croky Tortilla: een innovatie waar 3 op 4 tortillakopers duidelijk interesse in tonen
Croky
Exclusief
Croky
Na zestig jaar als vaste waarde in de Belgische chipsmarkt, zet Croky een nieuwe stap: de introductie van tortillachips. Uit een bevraging bij meer dan 600 consumenten blijkt dat drie op de vier huidige tortillakopers een Croky Tortilla-variant zouden willen kopen. Een duidelijk signaal dat het merk nu meepakt in zijn lancering en waarmee het blijvend inzet op smaak en kraak.
Het tortillasegment zit al jaren in de lift, maar de rekken worden nog steeds gedomineerd door internationale merken en huismerken. Croky grijpt nu het moment om daar verandering in te brengen. Als pionier in de Belgische chipsmarkt – met een geschiedenis van zestig jaar en een portfolio dat evolueerde van klassieke chips tot Rings, Explosions en Patatas Fritas – zet Croky zijn smaakexpertise en Belgische roots nu ook in voor tortilla’s.
“We stappen niet zomaar in de tortillamarkt – we willen die écht verrijken met onze Croky-signatuur”, zegt Wim Gallet, chief croky officer. Naast de populaire Nacho Cheese – een gegarandeerde volumeknaller voor de winkelier – brengt Croky nu ook twee van zijn meest iconische smaken naar de maïsbasis: Paprika en Bolognese. “Onze Paprika (recentelijk verkozen in het VRT-programma #WinWin tot beste paprikasmaak in België) is net iets zoeter dan die van de concurrentie”, legt Gallet uit. Uit marktonderzoek blijkt dat zowel trouwe Croky-fans als tortillaliefhebbers bijzonder enthousiast zijn over deze typische Croky-smaken bij tortillachips. “We brengen dus niet alleen nieuwe producten, we brengen smaken waar mensen écht naar uitkijken.”
De chips worden gelanceerd onder de vertrouwde Croky-merknaam. “Croky heeft een sterke merkbekendheid en een hoge marktpenetratie. Het was – om het met een knipoog naar de Croky Cup te zeggen – een binnenkopper om ook de tortillachips onder eigen vlag te brengen”, glimlacht Gallet.
Met onze tortillachips brengen we geen copycat, maar smaken waar mensen écht naar uitkijken.
Met deze lancering richt Croky zich expliciet op Gen Z en jonge millennials – de smaakgevoelige grootverbruikers van dit soort type snacks. “Deze groep ontdekt nieuwigheden anders”, zegt Gallet. “Daarom combineren we promotie met een digitale campagne en een groot samplingplan, zowel in winkels als op drukbezochte plaatsen doorheen België.”
Door tortilla’s aan het assortiment toe te voegen, sluit Croky aan bij een trend die al jaren groeit, maar doet dat op een manier die trouw blijft aan het merk: lokaal, herkenbaar en met een duidelijke twist.
Voor Croky is deze stap meer dan een uitbreiding. Het is een logische evolutie voor een merk dat al decennialang deel uitmaakt van de Belgische snackcultuur. “We zijn niet zomaar een merk”, besluit Gallet. “We maken deel uit van de dagelijkse snackmomenten van mensen. Met deze lancering breiden we dat uit – door niet alleen in te spelen op een voor ons nieuwe markt, maar door de markt een Croky-touch te geven.”
Retailallianties: Slimme strategie of machtsmisbruik
Interview met Veerle De Witte (CEO van Standaard Boekhandel Group): “Een omnichannel klant geeft drie keer zoveel uit als een 100% online klant”
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?