De Belgische producent van cosmetica en verzorgingsproducten Mylène, vooral bekend van zijn homeparty’s, heeft zopas een webshop geopend. “Wij openen daarmee onze deuren voor de digitale wereld waar de klant kan bestellen waar en wanneer hij – of meestal zij – dat wil. Wij voegen een verkoopkanaal toe en verwachten een grote wisselwerking met de homeparty’s”, zegt CEO Alain Duperray.

Mylène werd 54 jaar geleden in Heist-op-den-Berg opgericht door de familie Seutin. Het verkoopt vooral verzorgings- en cosmeticaproducten die in eigen huis worden ontwikkeld en geproduceerd. Vier jaar geleden werd het overgenomen door het investeringsfonds Creafund, in samenwerking met het management. Begin januari werd Yvan Vindevogel – die in het verleden Omega Pharma samen met Mark Coucke opstartte – de hoofdaandeelhouder via zijn groep Vision Healthcare. Creafund heeft nog 15% en andere aandeelhouders 15%.

“De webwinkel is sinds vorige vrijdag ‘live’ en de start ervan heeft dus niets te maken met de nieuwe aandeelhouder. Aan de opening gaat een heel proces vooraf, dat is ons geval ook een aanpassing van het commissiesysteem voor de consulenten. Overigens werken wij al drie jaar aan de digitale transformatie, maar ook aan de modernisering van het imago en het assortiment, en aan de internationalisering. Wij hebben Europese ambities”, voegt Duperray toe.

Geen kannibalisering

Elke dag vinden niet minder dan 220 Mylène-homeparty’s plaats, goed voor 97.000 gastvrouwen en 630.000 gasten. Deze homeparty’s hebben voornamelijk in België en Nederland plaats, maar het bedrijf zet nu ook zijn eerste stappen in Frankrijk, Duitsland en Luxemburg. Het bedrijf werkt met een honderdtal vaste medewerkers en 2.500 zelfstandige consulenten en realiseert een jaaromzet van zo’n 30 miljoen euro.

“De opening van de webshop is een mijlpaal in dat moderniseringsproces”, zegt Duperray. Hij verwacht geen kannibalisering van de omzet, maar eerder een ondersteuning. “Onze core business is en blijft de home party. Maar de webshop maakt het voor de bestaande klanten gemakkelijker om producten na te bestellen. De webwinkel is ook een opstap voor de nieuwe klanten om kennis te maken met de producten en zo vertrouwen op te bouwen. Zij zullen sneller geneigd zijn om hun deuren te openen voor home party’s. De cirkel is mooi rond.”

Beauty en Home

Op de website vindt men het hele assortiment van Mylène, voorlopig met uitzondering van ‘Style’, de mode accessoires. “Dat zijn vaak kortlopende aanbiedingen, die een meer exclusief karakter hebben. Maar het volledige assortiment van ‘Beauty’ (cosmetica en lichaamsverzorging) en ‘Home’ (badkamertextiel, kleding, wasproducten, enz.) is er wel in te vinden”, zegt Duperray.

De webwinkel wordt niet agressief de markt ingezet. De producten worden gratis bezorgd vanaf een bestelling van 50 euro en de levertijd is drie dagen in de Benelux en vier dagen in Frankrijk en Duitsland.