Vastgoedadviseur JLL heeft naar goede gewoonte de balans opgemaakt van de retailvastgoedmarkt in 2020. Die werd grotendeels beïnvloed door de impact van de coronamaatregelen, met uitzondering van de foodretail. 

JLL bevestigt dat de gevolgen van de coronamaatrdegelen een  ultieme schokgolf veroorzaakt hebben in de retailmarkt. Veel retailers gingen in overlevingsmodus en sommige merken moesten de boeken neerleggen. Enkel de voedingssector bleef goed presteren en heeft duidelijk geprofiteerd van de situatie. De andere grote winnaar in deze crisis is de e-commerce: in enkele maanden tijd werd online shoppen de norm. Toch merkt JLL op dat e-commerce op zijn limieten botst. De pakjeseconomie mag dan wel een blijver zijn voor de toekomst, toch blijkt uit de heropening van de winkels dat de consument de “shopping” ervaring heeft gemist. Flexibiliteit was het sleutelwoord van de vastgoedeigenaars. Ze verleenden uitstel van betaling aan handelaars, gaven flexibele huurmodaliteiten, kenden huurkortingen toe of scholden huurgelden kwijt. In dit klimaat van onzekerheid drukten de meeste retail-investeerders de pauzeknop in en concentreerden ze zich op andere activaklassen die de gezondheidscrisis beter konden weerstaan. 

Transactievolume daalt, maar minder dan bij kantoren

Het opnamevolume voor heel België bedraagt midden december 324.000 m². Vergeleken met de volumes van de laatste 5 jaar, schat JLL dat dit volume oploopt tot 372.000 m² op het einde van dit jaar, ofwel een daling van 17% op jaarbasis. Gezien de schokgolven die retail dit jaar te verwerken kreeg, lijkt dit op het eerste zicht geen grote terugval zoals voor kantoren. Daar moest het  transactievolume dit jaar 42% inboeten.