De consument koopt tijdens de Covid-19 pandemie massaal vertrouwde merken, die voor de crisis nog maar amper groeiden. Dat blijkt uit de kwartaalcijfers van Nestlé en Unilever. 

Beginnen we stilaan een beeld te krijgen van het gedrag van de corona-consument? Afgaand op de kwartaalcijfers van Nestlé en Unilever wel. Bij Unilever krijgt de afdeling voeding een boost, doordat de verkoop van voedsel al enkele weken piekt in de supermarkten. Aanvankelijk door hamstergedrag, maar nog steeds omdat mensen niet meer buitenshuis eten.

Maaltijdmixen scoren

Uit de cijfers blijkt daarbij dat klanten de voorkeur geven aan Unilever-merken die ze kennen. “Unilever weet dat mensen in crisistijd bekende merken kopen en dat jaren blijven doen. Toch hebben we de vraag naar houdbaar voedsel en maaltijdmixen onderschat. Die omzet groeide al tijden niet meer”, zegt ceo Alan Jope in Het Financieel Dagblad.

Nestlé ziet hetzelfde gebeuren. Bekende producten, zoals Maggi blokjes, doen het goed – ook omdat mensen meer thuis koken en consumeren. Snacks, flesjes water en chocolade zien het omgekeerde gebeuren: daar worden er veel minder van verkocht. Mensen zijn minder onderweg en doen daardoor ook minder impulsaankopen.

Minder dagcrèmes en deodorants

Bij Unilever stagneerde de groei bij de afdeling persoonlijke verzorging en beauty. Tijdens de coronacrisis slaan consumenten vaker dure dagcrèmes over, net als shampoo een deodorant. De invloed van de corona-crisis laat zich dus voelen, ook al gaat het enkel in de laatste maand van het eerste kwartaal.