De coronacrisis verandert de manier waarop consumenten winkelen, werken en leven. Dat blijkt uit de 2020-editie van de PwC Global Consumer Insights-studie, waarin klanten voor en na de pandemie werden ondervraagd. Wat blijkt? Online winkelen boomt, er is meer aandacht voor gezondheid en welzijn, en mensen willen minder uitgeven als gevolg van hun inkomensverlies door de crisis. 

PwC heeft zojuist de resultaten van de 2020-editie van zijn Global Consumer Insights Survey gepubliceerd. Daarvoor ondervroeg het 19.098 consumenten uit 27 landen voordat de pandemie uitbrak en nog eens 4.447 respondenten uit 9 landen na de start van de crisis. België werd niet opgenomen in de studie.

Het onderzoek bevestigt nog maar eens dat de coronacrisis de online aankopen flink geboost heeft. Hoewel consumenten nog steeds de voorkeur geven aan shoppen in een fysieke winkel, zegt 35% van hen nu online voedsel te kopen. 86% wil deze nieuwe gewoonte ook na de opheffing van de veiligheidsmaatregelen behouden.

Wat non-foodproducten betreft geeft 47% van de respondenten aan nu één keer per dag of week in fysieke winkels te winkelen. Via de smartphone en computer is dit respectievelijk 30% en 28%. Sinds de coronapandemie zijn de digitale uitgaven gestegen: 45% van de respondenten gaf aan meer aankopen online te doen via hun smartphone en 41% via hun laptop.

Focus op gezondheid en welzijn

Consumenten gaan ook bewuster om met duurzaamheid en hun gezondheid. De crisis heeft deze trend aanzienlijk versnelt. Verder blijkt dat consumenten zich ook zorgen maken over andere gezondheidskwesties. Zo zegt 69% zich meer zorgen te maken over zijn mentale welzijn en lichamelijke conditie. 64% schenkt meer aandacht aan zijn medische behoeften en 63% wil gezonder eten, een direct gevolg van de coronancrisis.  

Consumenten willen ook duurzamer consumeren. 45% wil het gebruik van plastic zoveel mogelijk vermijden. Ruim 1 op de 4 verwacht dat bedrijven hun verantwoordelijkheid nemen voor hun impact op het milieu. Het onderzoek vroeg de deelnemers ook om aan te geven wie volgens hen de grootste verantwoordelijkheid heeft om duurzaam gedrag in hun stad te stimuleren. Op die vraag antwoordde 20% “ik, de consument”. 15% verwees naar ‘de producent of fabrikant".

Minder uitgeven volgend jaar

Ook het uitgavenpatroon is veranderd als gevolg van de pandemie. Voor de opkomst van het coronavirus was het consumentenvertrouwen relatief hoog: 46% van de consumenten gaf aan het komende jaar meer te willen uitgeven. Dat veranderde tijdens de crisis. 40% van de ondervraagden gaf aan een deel van hun inkomsten verloren te zijn door de crisis. Daardoor wil 36% van de consumenten in de toekomst minder consumeren.