Colruyt test in een winkel in Kortrijk de automatische herkenning van groenten en fruit. Een systeem met een slimme camera en artificiële intelligentie moet voor meer efficiëntie zorgen. Wilt u leren hoe u AI kan gebruiken in retail en consumptiegoederen? Dan kan u zich nu inschrijven op onze unieke mini-MBA in Artificial Intelligence, waar ook Jonathan Berte (CEO, Robovision) als expert zal fungeren.

In de winkel van Kortrijk worden groenten en fruit automatisch herkend aan de kassa met behulp van artificiële intelligentie. Een slimme camera hangt boven een weegschaal en herkent om welk product het gaat. Het systeem heeft een database waarmee het 120 soorten groenten en fruit bij Colruyt herkent. Na de herkenning door het systeem moeten klanten met behulp van een tablet het juiste product bevestigen. Drie maanden lang wordt zo onderzocht hoe deze technologie voor meer tijdswinst en efficiëntie aan de kassa kan zorgen. Medewerkers tikken voor alle groenten en fruit een code in aan de kassa, wat met dit systeem niet meer nodig is.

Dankzij artificiële intelligentie wordt de productherkenning steeds accurater naarmate er meer foto’s toegevoegd worden. Uit de eerste tests blijkt dat in 97 % van de gevallen het juiste product op de tablet wordt voorgesteld. “De software hebben we op maat gemaakt van Colruyt,” zegt Jonathan Berte, CEO van Robovision. “Het is fijn om te zien dat onze expertise in AI de weg naar de winkel gevonden heeft. Het past perfect binnen onze missie: de democratisering van AI.” 

Eén van die voordelen die het systeem kan bieden, is dat er minder verpakking nodig is. Er werd gekozen voor Colruyt Kortrijk omdat het een van de pilootwinkels is die enkel herbruikbare zakjes aanbiedt voor groenten en fruit. De software is in staat om het gewicht van het zakje automatisch van het gewicht van de groenten en het fruit af te trekken. Colruyt behoudt tijdens de test in Kortrijk de klassieke manier van wegen door de kassamedewerker. Klanten kunnen kiezen tussen de 2 systemen.