De komst van Jumbo naar ons land zal de Belgische retailmarkt flink opschudden. Hoewel de retailer begin deze maand nog aangaf zijn laagsteprijsgarantie ins ons land te schrappen om zo een prijzenoorlog met marktleider Colruyt te vermijden, blijven de gemoederen hooggespannen. Volgens Degroof Petercam kan de marktleider enkel door een verovering van Nederland zijn positie veiligstellen…

Eind dit jaar doet Jumbo zijn intrede op de Belgische markt. De retailer staat in Nederland bekend om zijn laagsteprijsgarantie. “Daardoor wist Jumbo zijn marktaandeel van 1% in 2000 op te trekken tot 21% vandaag”, verklaart Fernand de Boer, analist bij Degroof Petercam, aan L’Echo. Nochtans liet de supermarktketen eerder deze maand weten dat het zijn laagsteprijsgarantie in ons land zou schrappen om zo een prijzenoorlog met marktleider Colruyt te vermijden.

Nu maakt Degroof Petercam bekend dat het het Colruyt-aandeel toevoegt aan zijn verlanglijstje, meldt L’Echo. Een keuze die ingaat tegen die van de meeste analisten die juist aanraden om het aandeel van Colruyt te verkopen. Tot nu toe adviseerde Degroof Petercam enkel om het aandeel te behouden, maar nu gaat het dus nog een stap verder.

Volgens L’Echo zou Fernand de Boer zijn advies hebben aangepast na een gesprek met de financieel directeur van Jumbo. Volgens de analist zou de komst van de Nederlandse retailer naar België de druk op onze retailmarkt flink verhogen. En dat zou volgens hem niet alleen het leven van de zwakste schakels bemoeilijken, maar ook dat van de marktleider. “Daarom voorspellen we een druk op zijn marges in de komende jaren en een winst die in het beste geval zal stagneren”, verklaart Fernand de Boer aan de krant.

Maar wat moet de marktleider dan doen? Colruyt zou haar positie kunnen gebruiken om een eigen inkoopprogramma voor aandelen op te richten die ervoor moet zorgen dat de winst per aandeel verhoogt, gaat hij verder. Al is dat volgens Fernand de Boer niet de ideale oplossing, aangezien hij verwacht dat die zet geen impact zal hebben op de operationele prestaties van Colruyt.

Wel zou de marktleider overnames kunnen dankzij zijn groepsportefeuille van 2 miljard euro. Investeringen, die volgens de berekeningen van de analist, de retailer in staat moeten stellen om 20% van de Nederlandse retailmarkt in handen te krijgen, zijn omzet met 70% te verhogen en ook per aandeel meer dan 20% extra winst te boeken. Bovendien zou de groep een nieuwe groeiplatform kunnen ontwikkelen als het Jumbo in Nederland aanvalt, terwijl het ondertussen zijn greep op de Belgische markt versterkt. Op die manier kan de prijsbijter de druk van Jumbo op de Belgische markt verminderen.