De Antwerpse start-up Collectique lanceert een ‘Fit & Collect’-verzendoptie voor modewebshops, waarbij klanten hun bestelling meteen kunnen passen, ophalen en eenvoudig retourneren in een winkelpunt met pashokje in de buurt. Op die manier wil het bedrijf online shoppen duurzamer maken en kunnen fysieke retailers meer trafiek generen in hun winkel. 

Modeartikelen worden steeds vaker online gekocht. Toch geeft maar liefst 50% van online shoppers aan dat het verzend- en retourbeleid te onhandig of tijdrovend is. Uit onderzoek van Comeos blijkt dat 1 op 3 klanten liever niet online koopt omdat ze de stukken eerst willen voelen en passen voor ze een aankoop doen. Ook wil 1 op 5 klanten advies kunnen vragen aan een winkelmedewerker.

Daarom riep Claire Tobback de start-up Collectique in het leven. Dankzij dit ‘Fit & Collect’-principe kunnen online shoppers hun bestelling laten leveren in een winkelpunt in de buurt, het Collectique punt. Op dit punt vinden consumenten een pashokje, krijgen ze stijladvies, en vinden ze er bijpassende kledij of accessoires. Wanneer een item hen niet bevalt, zorgt Collectique voor de retour.

Duurzamer online shoppen

Ook voor de webshops en de fysieke winkelpunten zit er wat in. Veel modewebshops hebben vandaag immers nog geen toegang tot een uitgebreid netwerk aan pickup-punten waar ook passen en retourneren mogelijk is, terwijl online klanten steeds veeleisender worden en deze handige verzend- en retouropties wel verwachten. Concreet kunnen webshops via Collectique zendingen groeperen in winkelpunten. Dat resulteert in minder bezorgwagens op de baan en minder CO2-uitstoot. “Gratis leveren en retourneren is niet gratis en de impact van de last mile delivery op het milieu is enorm”, benadrukt Claire Tobback, oprichtster van Collectique. “Als je toch graag online shopt, kun je zelf die impact verlagen door je bestelling met de fiets op te halen in een winkel in de buurt. Bovendien vind je in de winkel misschien een bijpassend paar schoenen of jasje en spaar je opnieuw een autorit uit.”

Meer trafiek

Anderzijds biedt dit 'Fit & Collect'-concept ook mogelijkheden voor fysieke retailers. Door hun pashokje te delen met bepaalde modewebshops kunnen ze meer trafiek genereren. Bovendien krijgen deze fysieke winkels niet enkel nieuwe klanten over de vloer, maar verdienen ze ook een commissie op de online verkopen. De retailers kiezen zelf met wie ze samenwerken. 

“Met Collectique laten we toe dat je zowel als webshop en als fysieke winkel kan kiezen met welke retailers je samenwerkt. Op die manier kunnen we complementariteit garanderen. Een webshop of winkel kan ervoor kiezen om enkel samen te werken met partners die dezelfde doelgroep aanspreken, in een bepaalde regio gelegen zijn, of complementaire producten aanbieden. Collectique is dus allesbehalve een one-size-fits-all", vervolgt Claire Tobback.

Online platform

Om alles in goede banen te leiden  ontwikkelde Collectique een aangepast online platform waarop webshops en winkelpunten hun samenwerkingen en bestellingen kunnen opvolgen. Op termijn levert dit waardevolle data op en kunnen retailers opnieuw hun competitief voordeel versterken. Voor fysieke retailers is het volledig gratis om aan te sluiten bij Collectique. Webshops betalen een abonnementskost voor gebruik van de ‘Fit & Collect’-verzendoptie en het platform die start vanaf 10 euro per maand. Daarnaast rekent Collectique een transactiekost aan per geplaatste bestelling van 2,95  euro of 1 euro bij een volledige retourzending.

De ‘Fit & Collect’-verzendoptie is vandaag al te vinden in de webshop van het Belgische duurzame sportlabel Pure by Luce. Klanten kunnen deze producten laten leveren bij 10 boetieks verspreid over heel Vlaanderen waaronder June in the City, Billy June, Host Concept, Kore Kleding, SKM, Scoop Store, DCouture… Hoewel het bedrijf nu nog vrij klein is, heeft het wel grootse ambities. “Collectique focust zich voornamelijk op webshops van specifieke merken en heeft de ambitie om binnen het jaar naar 500 Collectique punten te gaan in België", verduidelijkt Claire Tobback.