Coca-Cola investeert 27,9 miljoen euro in een nieuwe bliklijn voor haar Gentse productie- en distributievestiging. Die zal in januari 2019 gelanceerd worden. Daarnaast wil het bedrijf ook blijven investeren in duurzaamheid. Zo wil Coca-Cola 100% van haar verpakkingen terughalen tegen 2025, in de strijd tegen zwerfvuil.

De productie- en distributievestiging in Gent, een van de zeven vestigingen van Coca-Cola European Partners in België, viert haar 50e verjaardag. Om dat te vieren pakt het bedrijf uit met een derde bliklijn naast de bestaande glaslijn en de twee saplijnen. Die zal in januari gelanceerd zijn en zou in het najaar van 2019 operationeel moeten zijn.

“De nieuwe bliklijn zal draaien aan een snelheid van 120.000 blikjes per uur en verschillende blikformaten produceren, waaronder de smallere en kleinere blikjes. Zo blijven we ons aanpassen aan de evoluerende markt en de vraag van klanten en consumenten”, legt Bernard Santens, productiedirecteur bij Coca-Cola European Partners, uit. “Tegelijk is deze investering een erkenning voor de mensen in Gent, die hard hebben meegewerkt aan dit groeiverhaal. Nadat we hier een nieuwe fabriek hebben gebouwd in het bestaande gebouw, kunnen we voortaan nog meer zelf produceren van wat er in België wordt geconsumeerd. We zijn ontzettend trots om een lokaal bedrijf te zijn en onze positie in België, opnieuw, toekomstgericht te versterken.”

Meer dan 100 miljoen euro geïnvesteerd in 3 jaar

De voorbije jaren werd de productie- en distributievestiging in Gent gemoderniseerd om een state-of-the-artfabriek te bouwen binnen het bestaande gebouw en ze zo te verzekeren van een duurzame toekomst. Met de nieuwe bliklijn erbij komt de investering van Coca-Cola European Partners voor deze site neer op meer dan 100 miljoen euro voor de afgelopen 3 jaar.

Ter herinnering, de Gentse vestiging bottelt 12 merken uit het ruime aanbod dranken voor ons land, waaronder Coca-Cola original taste, Coca-Cola zero sugar, Coca-Cola light taste, Fuze Tea, Sprite, Minute Maid, Nalu, enzovoort. Jaarlijks wordt er bijna 210 miljoen liter drank geproduceerd, in zowel hervulbare glazen flessen als blikjes en brikverpakkingen.

Tegen 2025 alle verpakkingen inzamelen voor recyclage

Deze investering kadert binnen het actieplan dat Coca-Cola eind vorig jaar lanceerde rond duurzaamheid ‘This is Forward’. Country Director België en Luxemburg, Etienne Gossart, verduidelijkt: “We hebben een duidelijke visie op verpakkingen. Onze verpakkingen – glas, blik, plastic – zijn 100% recycleerbaar. We engageren ons om tegen 2025 al onze verpakkingen terug in te zamelen voor recyclage, zodat ze niet eindigen als zwerfvuil, maar worden hergebruikt als grondstof voor nieuwe verpakkingen. Tegen 2025 willen we dat elke plastic fles die we op de markt zetten, gemaakt is van 50% gerecycleerd materiaal.”

Coca-Cola zet meer en meer de kracht van haar merken in om consumenten te sensibiliseren om hun lege verpakkingen in de vuilbak te gooien. Denk bijvoorbeeld aan de tien vrachtwagens met een recyclageboodschap mede gerealiseerd dankzij Mooimakers en Wallonie Plus Propre, die vanaf vandaag in heel het land rondrijden. "Zij moeten meer mensen aanzetten om ook onderweg hun lege verpakkingen te sorteren", benadrukt het bedrijf. Coca-Cola geeft op het einde van elke TV-spot ook een “recycle me” boodschap mee en de doppen van de plastic verpakkingen krijgen dezelfde boodschap mee. Daarnaast werkt het bedrijf nauw samen met Fost Plus, Mooimakers en Wallonie Plus Propre, en zet ze ook gezamenlijke acties op met haar klanten om aan te zetten tot recyclage. En ook de eigen medewerkers gaan de strijd tegen zwerfvuil aan en nemen deel aan clean-up acties rond de vestigingen.