Carrefour test in het Zuid-Franse Avignon een nieuw concept om zijn hypermarkten nieuw leven in te blazen: een winkel met zeer lage prijzen en een kale aankleding. De nieuwe formule luistert naar de naam Carrefour Essentiel.

Het is ongetwijfeld even wennen voor de klanten van Carrefour in Avignon. De onrendabele Carrefour hypermarkt kreeg een make-over die niet inzet op beleving, zoals vele andere supermarkten, maar net het tegendeel doet. Er zijn grote borden die de shoppers wijzen op onklopbare prijzen, vlakbij de inkom is er een outletruimte en een traditionele promotieafdeling. Opvallend is de kale aankleding in de winkel: voeding wordt uitgestald op magazijnrekken en paletten. Alle versafdeling zijn zelfbediening, behalve de beenhouwerij, die in handen is van een derde partij. Er is een grote afdeling bio, nog altijd een groeimarkt, maar de afdeling nonfood werd stevig ingekrompen. Ook in de totale oppervlakte van de hypermarkt werd gesnoeid: de winkel ging van 10.500 m2 naar 7.500 m2, terwijl het assortiment van 32.000 naar 15.000 referenties ging. 

Wat overblijft, is – zoals de naam al suggereert – de essentie: een zeer sobere winkel met ruime gangpaden en een overzichtelijk aanbod. De helft van de kassa’s werd weg gehaald en vervangen door zelfscankassa’s. Een ingreep die ook gedeeltelijk doorgevoerd werd in andere hypermarkten. De lage kostenwinkel is één van de tests waarmee Carrefour wil nagaan welke kant het uit moet met zijn onrendabele hypermarkten. Zo is er ook nog ‘Rebonds’, een model dat meer lokale autonomie geeft aan de winkelgerant, en ‘Next’, een model dat hoofdzakelijk focust op voeding met restauratie. In alle hypermarkten wordt het aandeel non-food verkleind om meer plaats te maken voor vers en bio, en komen er automatische kassa’s. Grote winkels zien hun oppervlakte verkleinen, het aantal afhaalpunten en bezorgdiensten wordt uitgebreid. Hypermarkten vertegenwoordigen op de Franse thuismarkt ongeveer 25% van de omzet voor Carrefour.

Foto: Facebookpagina Carrefour Avignon