De Carrefour-groep onthult zijn nieuwste initiatief in zijn hypermarkt in Oudergem. Met de hulp van Seedgrowth lanceerde Carrefour gisteren een pilootproject rond toegankelijkheid, speciaal ontworpen voor slechtziende en blinde mensen. Met QR-codes en geluidstechnologie stelt de winkel alles in het werk om mensen met een handicap bij het project te betrekken.

Gistermiddag lanceerde de Carrefour Group een nieuw proefproject dat het dagelijks leven van slechtzienden en blinden moet vergemakkelijken. Door de twee technologieën Virtuoz en NaviLens te combineren, zullen klanten met deze handicaps voortaan hun boodschappen kunnen doen in de Carrefour-winkel in Oudergem door een speciaal aangepast parcours te volgen. De voorbereiding van het project nam 3 tot 4 maanden in beslag, plus een week voor de installatie. De federale minister voor Maatschappelijke Integratie, Karine Lalieux, en de Vlaamse minister voor Inburgering en Gelijke Kansen, Gwendolyn Rutten, waren aanwezig, samen met Carrefour Belgium CEO Geoffroy Gersdorff. 

Carrefour Auderghem

Van links naar rechts: Amaury Marchandise (CEO van Seedgrowth Accessibility), Geoffroy Gersdorff (CEO van Carrefour België), Karine Lalieux (Federaal Minister voor Maatschappelijke Integratie met verantwoordelijkheid voor mensen met een handicap) en Marie. 

©

Ghita Jazouli

Hoe werkt het? 

Bij de ingang van de winkel hebben slechtzienden en blinden toegang tot de Virtuoz tactiele en audiokaart, die een mentale voorstelling geeft van de winkelruimte en de namen van de verschillende productcategorieën en gangpaden in de winkel. De vloermarkeringen en 45 QR-codes op de vloer wijzen de klanten de weg. De NaviLens applicatie detecteert de intelligente QR codes, op de grond en op de schappen, tot op 20 meter afstand en in minder dan 3 milliseconden. Zodra de QR-code is gedetecteerd, leest de applicatie waar deze naar verwijst, in een van de 33 verschillende beschikbare talen, en geeft alle benodigde informatie over het gedetecteerde product. 

Carrefour Auderghem
©

Ghita Jazouli

In de winkel zijn 1.700 producten voorzien van een intelligente QR-code die gedetecteerd kan worden door de NaviLens-applicatie. “In eerste instantie hebben we de 1.700 producten eruit gehaald die het best verkopen en de hoogste omzet hebben. Dit geeft ons al een interessant assortiment,” legt shopmanager Marc Del Degan uit. “Dit project maakt het aankoopproces veiliger en we voelen ons minder kwetsbaar. Als mensen nu een afdeling binnenkomen, weten ze al wat ze gaan vinden. Dat is een enorme hulp, vooral in een winkel van 10.000 vierkante meter en meer dan 50 meter lang.” 

Carrefour Auderghem

Karine Lalieux begeleidt Marie bij het volgen van de speciale route voor slechtzienden en blinden aan de hand van de borden op de vloer.

©

Ghita Jazouli

Dankzij dit initiatief is de Carrefour-groep nu de eerste retailer die op deze schaal een integratieproject voor gehandicapten opzet, iets waar Karine Lalieux niet ontevreden over is. “Jullie doen het waarschijnlijk beter dan de federale regering”, zegt ze. “Het is met grote bewondering dat ik hier ben. Wanneer een grote groep zich inzet voor inclusiviteit en voor een essentiële behoefte als winkelen, kunnen we onszelf alleen maar collectief feliciteren.” Geoffroy Gersdorff, CEO van Carrefour België, zei op zijn beurt: “Ik denk dat we alleen echte vooruitgang kunnen boeken in de inclusie van mensen met een handicap als de privésector en de overheid samenwerken in dezelfde richting. Ik wil de minister bedanken voor haar aanmoedigingen en felicitaties. In het algemeen denk ik dat de privésector een grote verantwoordelijkheid heeft.

“We zijn pioniers in België met deze winkel"

“Dit is een grote bron van trots voor Carrefour omdat we van invaliditeit een belangrijk doel hebben gemaakt”, kondigde de CEO aan. “Het doel van dit proefproject is om de feedback van slechtziende en blinde mensen te evalueren om het project te corrigeren, aan te passen en te verbeteren. En als we er genoeg vertrouwen in hebben, rollen we het uit. We hebben al franchisenemers die geïnteresseerd zijn.” De Carrefour Group heeft meer dan 3% gehandicapte werknemers. “In deze winkel hebben we vier mensen met een handicap met een vast contract die elke dag bij ons werken”, bevestigt de manager van de winkel in Oudergem. “In deze winkel hebben we al een echt bewustzijn van inclusie. Het is dan ook geen toeval dat de Carrefour van Oudergem de eerste winkel van de groep is, zoniet de eerste, die zich met deze technologie uitrust. Sterker nog, deze Carrefour staat al bekend om andere initiatieven zoals de stille uren, die meer dan een jaar geleden werden ingevoerd, op weekdagen tussen 14u en 16u, en de partnerschappen met gespecialiseerde scholen die hun leerlingen stage laten lopen in de winkel, in verschillende werkgebieden gaande van het magazijn tot de kassa. “We hebben ook iets anders toegevoegd: je doet je boodschappen, je laat je karretje achter en we leveren binnen 3 uur, voor zover mogelijk. We proberen zo veel mogelijk te doen en tot aan de deur van de klant te komen.” Tot slot lanceert de winkel in Oudergem van 27 mei tot 8 juni ook het initiatief 'solidaire afronding', waarbij klanten aan de kassa hun totaalbedrag naar boven kunnen afronden ten voordele van de vereniging Eqla voor de sociale en professionele integratie van personen met een visuele handicap.