Haaaaa! De nieuwe reclamecampagne van Carrefour, die op 4 maart gelanceerd werd, is niet onopgemerkt gebleven. Volgens marketingdirecteur Yannick de Bièvre van Carrefour is het niet zomaar een campagne: “Het gaat erom het merk te positioneren en het een specifieke belofte te geven ten opzichte van zijn rivalen.”

Yannick de Bièvre werd anderhalf jaar geleden hoofd marketing bij Carrefour België en stond al snel voor een uitdaging: "Eind 2022 stelde onze Comex (uitvoerend comité) een strategisch plan op voor de periode 2023-2026. In dat plan vinden we twee belangrijke pijlers: de duurzame groei herstellen, maar ook onze aantrekkingskracht versterken, door onze identiteit te bevestigen." Dat is niet zo'n eenvoudige doelstelling, aangezien de twee historische concurrenten, alleen al op de open market, altijd een rode draad hebben gevolgd die hen in staat stelde een "natuurlijk" territorium op te eisen: die van de prijs voor Colruyt, en kwaliteit voor Delhaize. Deze instinctieve toewijzing aan een waarde is minder het geval voor Carrefour, en het feit dat de keten drie verschillende winkelketens omvat maakt het er niet eenvoudiger op. "We ondervroegen Carrefour-consumenten om te zien waar ze ons situeerden en om te weten waarom ze naar ons kwamen”, vervolgt Yannick de Bièvre. "De antwoorden varieerden. Sommigen waarderen het dat ze een echte viswinkel hebben, anderen noemen het zeer ruime assortiment of de ruime openingstijden als voordeel. In feite waren er een heleboel positieve redenen.” Maar hoe breng je die allemaal samen onder één duidelijke belofte?

Yannick de Bièvre

©

Carrefour

"We realiseerden ons dat de meeste retailers rationele argumenten gebruikten en dat we ons dus eerder op de emotionele kant konden richten. Temeer omdat de huidige maatschappij veel druk legt op individuen. Economische druk, de snelheid van verandering, veeleisende levensstijlen ... De missie van de 18.000 medewerkers van Carrefour en zijn franchisepartners is juist om het leven van onze klanten gemakkelijker te maken. Door aan al hun noden te voldoen: hen het juiste product leveren, tegen de juiste prijs of met de juiste promo, in overeenstemming met duurzame eisen en de strijd tegen afval, enzovoort." Een ander doel van Yannick de Bièvre en zijn teams is om een uitdagende toon aan te slaan, een toon die niet bang is om heel concrete beloftes te doen die klanten veel zorgen uit handen nemen. Dit principe komt visueel tot uiting in de tv-reclame, die je hieronder kunt bekijken, waarin de personages verschijnen met opgetrokken schouders, voordat ze de 'haaaaa' geven van nieuwgevonden sereniteit.

In plaats van zich te richten op één enkel argument - de meeste daarvan zijn al 'ingenomen' door concurrenten - kan de ‘Alles voor jouw haaaaa'-campagne het hele argumentenarsenaal van Carrefour opsommen: het breedste assortiment op de markt, biologische en plantaardige voeding tegen betaalbare prijzen, het netwerk, met meer dan 500 verkooppunten die op zondag open zijn. En er zijn nog andere argumenten: e-commerce, lokale producten, het multichannelkarakter van Carrefour, dat steeds beter aansluit bij de koopgewoonten van de consument, die afhankelijk van het soort aankoop verschillende formules gebruikt, en het loyaliteitsprogramma, dat de consument het meest genereus en voordelig vindt, volgens onderzoeken van het merk.

©

Carrefour

De huidige campagne, ontworpen in samenwerking met het agentschap Publicis, ging van start op maandag 4 maart en loopt tot 24 maart. De campagne maakt deel uit van een 360°-mediaplanning: tv, radio, bioscoop, billboards, affiches in de stad, digitale media en natuurlijk Carrefours eigen online en instore media. De campagne is natuurlijk opnieuw getest om de perceptie, het begrip van de boodschap en de impact op het merkimago te meten. Maar Yannick de Bièvre wacht natuurlijk op het moment om de resultaten te beoordelen: "Te oordelen naar de reacties van werknemers, leveranciers en het publiek op sociale netwerken, is het veelbelovend!”