Haaaaa! De nieuwe reclamecampagne van Carrefour, die op 4 maart gelanceerd werd, is niet onopgemerkt gebleven. Volgens marketingdirecteur Yannick de Bièvre van Carrefour is het niet zomaar een campagne: “Het gaat erom het merk te positioneren en het een specifieke belofte te geven ten opzichte van zijn rivalen.”

Yannick de Bièvre werd anderhalf jaar geleden hoofd marketing bij Carrefour België en stond al snel voor een uitdaging: "Eind 2022 stelde onze Comex (uitvoerend comité) een strategisch plan op voor de periode 2023-2026. In dat plan vinden we twee belangrijke pijlers: de duurzame groei herstellen, maar ook onze aantrekkingskracht versterken, door onze identiteit te bevestigen." Dat is niet zo'n eenvoudige doelstelling, aangezien de twee historische concurrenten, alleen al op de open market, altijd een rode draad hebben gevolgd die hen in staat stelde een "natuurlijk" territorium op te eisen: die van de prijs voor Colruyt, en kwaliteit voor Delhaize. Deze instinctieve toewijzing aan een waarde is minder het geval voor Carrefour, en het feit dat de keten drie verschillende winkelketens omvat maakt het er niet eenvoudiger op. "We ondervroegen Carrefour-consumenten om te zien waar ze ons situeerden en om te weten waarom ze naar ons kwamen”, vervolgt Yannick de Bièvre. "De antwoorden varieerden. Sommigen waarderen het dat ze een echte viswinkel hebben, anderen noemen het zeer ruime assortiment of de ruime openingstijden als voordeel. In feite waren er een heleboel positieve redenen.” Maar hoe breng je die allemaal samen onder één duidelijke belofte?