Carrefour is gestopt met het verdelen van papieren folders in het district Antwerpen en de Brusselse agglomeratie. De bedoeling is dat volgend jaar meer steden volgen.

Carrefour is sinds juni gestopt met het verdelen van papieren reclamefolders in de Antwerpse binnenstad en de Brusselse agglomeratie. De ervaringen zijn zo positief dat Carrefour dat volgend jaar ook in andere steden zal doen. Eén van de redenen ligt bij de sterk gestegen papierprijzen. Woordvoerder Siryn Stambouli: “We doen al 5 jaar testen met digitale folders, om verschillende redenen: klanten zijn meer en meer digiaal, papier wordt duurder en duurder en bovendien heeft het een zware impact op de planeet.” Uit de tests die Carrefour deed, bleek dat digitaliseren lukt in stedelijke gebieden. “Voor landelijke winkels en gebieden is dat nog moeilijker. Daarom hebben we de beslissing genomen om in stedelijke gebieden de papieren folder af te bouwen en over te gaan naar meer digiale communicatie. De folders blijven wel beschikbaar in de winkel en de klanten kunnen de promoties consulteren via onze website, e-news, social media en tools zoals de apps van Carrefour, Stocard en myShopi. Via digitale media proberen we een zo groot mogelijk bereik te halen.”

Verschillende retailers bekijken onder druk van de hoge prijzen naar mogelijkheden om meer digitaal met klanten te communiceren. Aldi besliste eerder al om de digitale folder via een QR-code op melkverpakkingen te promoten. Het is niet van plan om te stoppen met papieren folders en voorlopig zal de QR-code ook niet naar andere producten uitgebreid worden. In Frankrijk beslisten verschillende retailers al om met papieren folders te stoppen. Nadat eerder al bekend raakte dat E. Leclerc en Cora er afscheid van namen, blijkt dat ook Intermarché er in 240 winkels stopt met papieren folders. Het is voorlopig niet duidelijk in welke steden Carrefour in ons land volgend jaar van plan is ook te stoppen met het verdelen van papieren folders. "Klanten die de folder per post willen ontvangen, kunnen deze aanvragen via onze website", aldus Siryn Stambouli.