Bpost neemt het Amerikaanse Radial over. Dat is het grootste zelfstandig fulfilmentbedrijf voor e-commerce van de VS en de tweede grootste na Amazon. De transactie zal circa 700 miljoen euro kosten. Met deze overname verwerft de Belgische groep niet alleen een zeer grote speler, maar ook know-how en technologie.

In tegenstelling tot wat sommige media melden, is Radial geen pakjesbedrijf, maar een ‘fulfilment’-bedrijf. Het biedt retailers en merken – zoals Adidas, Levi’s, Estee Lauder, Ralph Lauren en Godiva - logistieke diensten voor hun e-commerce activiteiten: dat zijn opslag, picking en verpakking en verzending. Daarnaast biedt het omnichanneltechnologie aan, de organisatie van transport, retourlogistiek, klantendiensten en betalings- en antifraudesystemen, en dergelijke.

Radial is gevestigd in Pennsylvania. In 2016 verwerkte het meer dan 306 miljoen stuks voor haar retailklanten via 24 distributiecentra (fulfilment centers) met een totale oppervlakte van maar liefst 1,2 miljoen m². Dat jaar verwerkte het voor maar liefst 6,2 miljard aan bestellingen en verzonden het 72 miljoen pakjes. De inkomsten voor dit jaar zijn geschat op 1 miljard dollar en de bruto winst (EBITDA) op 65 à 70 miljoen dollar.

 

Trans-Atlantische e-commerce

Door Radial over te nemen verwerft bpost niet alleen een belangrijke positie in de VS op de e-commercemarkt, maar ook een aanzienlijke waaier aan expertise en vaardigheden. Tevens kan de groep zo haar aanwezigheid in internationale pakjes via Landmark Global versterken. Ook belangrijk is dat ze toegang krijgt tot trans-Atlantische e-commerce handelsstromen.

 

Cruciaal belang

Volgens Koen Van Gerven, CEO van bpost, betekent deze overname een grote sprong voorwaarts. “Ze is van cruciaal belang om een leidende speler te worden in de logistieke dienstverlening voor e-commerce, zowel in de Benelux en Europa als wereldwijd. De expertise en de competenties van Radial haar medewerkers zijn een unieke toevoeging voor bpost en zullen helpen om een leider te worden binnen de e-commerce logistiek”, zegt hij.

Schaalgrootte

In een recent radio-interview in de VS zei de CEO van Radial, Matthew Espe, dat een van de succesfactoren van Amazon de ‘frictieloze’ processen tussen de bestelling en de verzending van de goederen. “Wij bieden de online-klanten van retailers en merken als zelfstandige onderneming een zelfde ervaring”, zegt hij. Volgens hem is de grootste troef van Radial is zijn schaalgrootte, die enkel wordt voorafgegaan door Amazon.

Bpost zal 100% van de aandelen van Radial verwerven. De transactie zal naar verwachting afgesloten worden in het laatste trimester van 2017.