In 2022 was de Belgische foodretail goed voor 30,72 miljard euro. Bovendien komt de grootste groei nog steeds van Jumbo (+77,8%), gevolgd door Action (+37%). Dat blijkt uit de nieuwe Retail Scan-poster van Gondola Academy, die binnenkort verschijnt.

Vorig jaar was de Belgische foodretailmarkt goed voor 30,72 miljard euro. Dit is de som van de jaarlijkse resultaten voor Colruyt Group, Ahold Delhaize, Carrefour Belgium, Aldi, Lidl, Louis delhaize Group, Intermarché, Alvo, Lambrechts, Jumbo, Action, Kruidvat, Trafic en Hema. Hoewel Makro/Metro pas eind 2022 hun deuren definitief gesloten hebben, staan ze niet meer op de poster.  Als we dit cijfer vergelijken met het gecorrigeerde cijfer voor 2021 (met andere woorden de versie die achteraf werd afgetoetst met vrijgegeven jaarrekeningen) is de markt stabiel gebleven. Wat een mooi resultaat is, aangezien we de cijfers voor Makro/Metro dit jaar niet meer mee in rekening nemen.

Net als vorig jaar, komt de grootste groei van Jumbo. Ze groeien met 77,8% en hebben nu een marktaandeel van 0,7% (ten opzichte van 0,4% in 2021). Dit hebben ze niet enkel te danken aan een groei in aantal winkelpunten van 17 naar 27. Ook de gemiddelde omzet per winkel is met 12% gestegen. Al is dat misschien niet het geval geweest voor Jumbo in Zonhoven, die in april 2023 de deuren gesloten heeft. 

De tweede grootste groeier in omzet 2022 is Action. Zij groeien met maar liefst 37%! De 8 winkelopeningen zijn daarvoor een klein deel verantwoordelijk voor, maar het is vooral de omzet per winkel die spectaculair gestegen is met 39%. De tweede grootste stijger van vorig jaar staat dit jaar op de derde plaats. Albert Heijn groeit met 20% dankzij een combinatie van meer winkelpunten (van 65 naar 74), en een stijging van de omzet per winkel van om en bij de 5%.

Webinar: The Battle for Market Share

Benieuwd naar wat de vermoedelijke impact gaat zijn van de verschuiving van Mestdagh? Of wenst u meer inzichten in de evolutie van het aantal franchise winkelpunten, … Schrijf u dan snel in voor onze webinar: The Battle for Market Share.

Klik hier!