Naast de grote merken Spa en Chaudfontaine brengen ook kleinere Belgische bedrijven hun eigen natuurlijk mineraalwater op de markt, dat bijna uitsluitend binnen onze eigen grenzen wordt verdeeld. Wat maakt het Belgische water zo bijzonder, en wat vertegenwoordigt deze markt? Gondola neemt het onderwerp onder de loep.

Geconfronteerd met een geglobaliseerde markt die aangedreven wordt door grote namen zoals Evian (Danone), Vittel (Nestlé) en Cristaline (onafhankelijke groep), zou men kunnen denken dat onze Belgische waters tot de kleine spelers behoren. Dat is echter niet zo. Gezien zijn lage verkoopprijs en het imposante gewicht van de flessen, heeft mineraal- of bronwater er per definitie alle belang bij om deel uit te maken van het korte circuit. Er zijn nog een tiental Belgische merken van mineraalwater die door de FOD Volksgezondheid als ‘natuurlijk mineraalwater’ worden erkend. Opdat een water als natuurlijk mineraalwater zou worden beschouwd, moet het afkomstig zijn van een natuurlijke bron, moet het bepaalde kenmerken vertonen (samenstelling, met de microbiologische zuiverheid in het bijzonder) en geen enkele artificiële behandeling hebben ondergaan, in tegenstelling tot gewoon bronwater, dat behandeld mag worden en afkomstig mag zijn van verschillende bronnen. Is natuurlijk mineraalwater een zeldzaamheid in België? Niet per se. Hoewel het aantal Belgische watermerken de laatste jaren sterk is gedaald, zijn vele ervan populair bij de consument. De grootste waterproducent in België is Spa, dat eigendom is van Spadel, en niet minder dan 442 miljoen liter per jaar onder dat merk op de markt brengt (natuurlijk mineraalwater, gearomatiseerd water en vruchtenlimonades samen). Daarmee is Spadel marktleider in België en Nederland. De outsider is Chaudfontaine, dat eigendom is van Coca-Cola en 100 miljoen liter per jaar verkoopt. “De waters van Chaudfontaine zijn verkrijgbaar als plat, licht bruisend, sterk bruisend en koolzuurhoudend gearomatiseerd water”, zegt Stéphan Quatannens, senior portfolio manager operational marketing bij Coca-Cola Europacific Partners. “Het plat mineraal- en thermaalwater wordt het meest verkocht. Chaudfontaine wordt vooral op de markt gebracht in België en Nederland, en in mindere mate in Frankrijk.” Daarbij moet worden vermeld dat ongeveer 75% van het in België verkochte water niet-bruisend water is, tegenover 25% bruisend water.