BD myShopi zet zijn groei in de last mile logistiek verder. Enkele weken na de overname van City Depot van bpost, koopt het bedrijf nu Dockx Select, een gekende speler in de omnichannel ‘last mile’ logistiek. Die telt een aantal bekende klanten, zoals Ixina, Kvik, ColliShop, Dreamland, Dreambaby en Vanden Borre Kitchen.

BD myShopi is in België marktleider in de bedeling van ongeadresseerde reclamefolders, productsamples en promoties via de brievenbus. Het bedrijf diversifieerde al in de digitale marketing (met de myShopi-app) en is vorig jaar ook de weg ingeslagen van de logistiek met de overname van CityDepot. De achterliggende gedachte is dat de infrastructuur en middelen van BD myShopi – 25 depots in België, een IT platform en 2.000 zelfstandige bedelers – ook aangewend kunnen worden om goederen tot bij de consument te brengen. Daarbij is het niet de bedoeling om in de pakjesverdeling te gaan - de markt is al bezet en de marges zijn te klein – maar te mikken op grotere goederen, die bijvoorbeeld op een pallet passen.”

Oversized goederen

Dockx Select zorgt voor de levering van 'oversized’ goederen voor retailers en producenten bij de consument. Die heeft de keuze om zijn bestelling thuis te laten leveren (met opties zoals levering op verdiep, montage, installatie en afvalrecuperatie) of op te halen in één van de 24 Dockx Select pick-up points. Volgens Raf Lambrix, CEO van BD myShopi, zijn er zowel synergiemogelijkheden met City Depot als met de folderbedeling. “Zo hebben Dockx Select en wij een aantal gemeenschappelijke klanten, zoals meubelzaken waarvoor we al ‘folderen’”, zegt hij.

“Waar CityDepot een pionier is in het beperken van het aantal logistieke bewegingen in de steden met oog op een maximale CO2-reductie, is Dockx Select dat in het bundelen van goederenstromen in functie van een meer duurzame, gegroepeerde uitlevering of centrale ophaling in het segment van de grotere goederen”, voegt Lambrix toe.

Dockx Group verkoopt om zich in de toekomst te concentreren op de kernactiviteiten, met name Dockx Rental (verhuur van voertuigen), Dockx Movers (verhuizingen) en Dockx Rhenus Archisave (archievenstockage). 

Toenemende vraag

Dockx Select was binnen de groep een buitenbeentje geworden. Nochtans groeit het bedrijf zeer sterk omdat er binnen zijn niche van de grote en volumineuze producten een toenemende vraag is naar last mile logistiek. Die gaat uit van zowel de ‘bakstenen’ winkels als van de online handel.

Naast de 15 medewerkers van Dockx Select blijven ook Mario De Bruyn (Commercial Director) en Gert Van den Bossche (Operations Director) aan boord. Volgens De Bruyn biedt de overname heel wat opportuniteiten: “BD myShopi heeft een interessant portfolio van klanten die specifieke logistieke noden hebben. Het beschikt ook over 25 overslagdepots op strategisch gelegen locaties in België. Dit geeft ons de mogelijkheid om ons dienstenpakket sneller nationaal uit te rollen en de groei verder te bestendigen.”

Volgens Lambrix is er een langdurig contract met Dockx Group getekend om de afhaalpunten van Dockx te blijven gebruiken en om de aanvullende diensten te blijven verzekeren.