BD myShopi nam onlangs intrek in een nieuw distributiecentrum te Bornem. Het gebouw van 16.000 m² vervangt twee centra, in Merelbeke en Waver. Door de activiteiten op één plek te concentreren, kon het distributiebedrijf vijf hypermoderne machines installeren die folderpakketten voor heel België samenstellen. Wekelijks worden ze vanuit het nieuwe DC naar 4,5 miljoen brievenbussen bediend. Bornem wordt ook de uitvalsbasis voor de nieuwe activiteit van BD myShopi, met name de logistiek.

BD myShopi is in België marktleider in de bedeling van ongeadresseerde reclamefolders, productsamples en promoties via de brievenbus. Het nieuwe distributiecentrum – dat gisteren werd ingehuldigd in aanwezigheid van klanten en partners – moet deze bedeling verder optimaliseren. De drukkers brengen de folders – 4,5 miljard per jaar! – naar Bornem op paletten waar ze door de vijf machines in pakketten worden samengesteld , verpakt en ‘gesegmenteerd’ voor 5.500 verschillende sectoren (gemeentes of wijken). De folders vertrekken dan naar de 25 depots van BD myShopi in heel België. Via lokale bedelingspunten gaan ze naar de zelfstandige koeriers, die ze in de brievenbussen stoppen.

De vijf machines die de folders verpakken en controleren – zijn ‘futureproof’: ze kunnen ook niet-plasticverpakkingen aan, alsook ‘adressed’ folders indien nodig. Ze vertegenwoordigen een investering van 10 miljoen euro.

Folder werkt nog steeds

Volgens CEO Raf Lambrix werkt de reclamefolder nog steeds als consumentenactivator. “Maar liefst 88% van de Belgen leest papieren folders, en spendeert daar elke week gemiddeld 19 minuten aan. Bovendien wordt 44% van de consumenten door de reclamefolders aangezet om naar de winkel te gaan, wat de folder tot een belangrijk medium maakt voor (lokale) retailers”, zegt hij.

Smart logistics

Toch is het bedrijf aan het diversifiëren. Zes jaar geleden kocht het de start-up myShopi, die een digitale promotie-app had ontwikkeld. Nu gaat het een stap verder door activiteiten in de ‘smart logistics’ uit te bouwen. Deze logistieke activiteiten kwamen onlangs in een stroomversnelling met de overname van CityDepot van bpost. Deze  gespecialiseerde speler in groene stadslogistiek beschikt over zes strategisch gelegen depots in Brussel, Antwerpen, Gent, Hasselt, Luik en Charleroi. In deze depots, gelegen aan de stadsrand, worden goederen van verschillende transporteurs geconsolideerd en vervolgens uitgeleverd in het centrum met het oog op een maximale CO²-reductie.

“CityDepot vormt een ideale aanvulling op het netwerk van 25 depots die heel België coveren“, zegt Lambrix. “We kunnen synergieën ontwikkelen door de distributie van goederen te combineren met de folderactiviteiten. Onze depots zijn crossdocks, we hebben een aangepast IT platform, wij beschikken over 2.000 zelfstandige bedelers en de ‘way of work’ hebben we onder de knie”. 

Volgens Lambrix is het niet de bedoeling om in de pakjesverdeling te gaan. Daar is de markt al bezet en zijn de marges veel te klein. “Wij mikken meer op goederen die niet op een sorteerband passen, maar wel op een pallet”, zegt hij.