De resultaten van Barry Callebaut voor het eerste kwartaal van 2024/2025 tonen een daling van het verkoopvolume met 2,7%. Het chocoladebedrijf verklaart deze cijfers door een moeilijke en onstabiele marktomgeving. 

Barry Callebaut is zijn boekjaar begonnen met een daling van het verkoopvolume in het eerste kwartaal (jaar 2024/2025, eerste periode van drie maanden eindigend op 30 november). Het chocoladebedrijf noteerde een daling van 2,7%, met 565.000 ton verkocht tijdens het eerste kwartaal, vergeleken met 580.876 voor dezelfde periode vorig jaar. “Ons boekjaar begon met cacaoprijzen die nieuwe hoogten bereikten, wat extra druk op de markt creëerde”, zei Peter Feld, CEO van Barry Callebaut Group. Enerzijds bleef het verkoopvolume van Global Cocoa ongeveer stabiel (+0,3%) omdat de vraag naar cacaopoeder sterk bleef en het bedrijf enkele kansen van klanten kon benutten. Aan de andere kant “zag Global Chocolate zijn volume dalen met 3,4%, in een markt voor chocoladeproducten die volgens Nielsen globaal kromp (-2,6%)”, schreef het bedrijf in zijn persbericht. “Voedselfabrikanten (-3,8%) zagen de vraag vertragen als gevolg van de lopende prijsonderhandelingen tussen klanten en retailers, een kortetermijnreactie van consumenten op hogere prijzen en de rationalisatie van voorraadhoudende eenheden. Gezien de recente stijging van de cacaoprijzen hebben klanten hun bestellingen uitgesteld, legt het bedrijf uit.

Als we kijken naar de regionale prestaties binnen Global Chocolate, dan zien we dat Azië-Pacific, het Midden-Oosten en Afrika (AMEA) de regio's waren die het meest bijdroegen aan de groei van de Groep. De volumegroei in West-Europa (-7,5%) werd deels beïnvloed door een hoge vergelijkingsbasis, met een groot eenmalig contract in het voorgaande jaar. De rest van de daling was te wijten aan de achteruitgang van de markt voor chocoladeconfiserie, onderhandelingen tussen klanten en detailhandelaars en het effect van de rationalisering van de voorraadhoudende eenheden. Centraal- en Oost-Europa (-4,5%) werd beïnvloed door lagere volumes van verschillende grote wereldwijde en regionale voedingsmiddelenproducenten, vooral in Turkije. In Noord- en Zuid-Amerika noteerde Barry Callebaut een volumedaling van 1,9%, als gevolg van de beslissende actie om de Toluca-vestiging in Mexico proactief te sluiten en een vertraging van de vraag van grote voedingsproducenten. Latijns-Amerika ten slotte kende een volumegroei met dubbele cijfers (+13,2%), aangedreven door Brazilië.