Barry Callebaut
Exclusief
Barry Callebaut
Na een tijdelijke stillegging van zijn fabriek in Wieze door een salmonellabesmetting heeft Barry Callebaut de productie van enkele chocoladelijnen hervat. In de komende weken volgt de rest van de productie.
Eind juni ontdekte Barry Callebaut dat een productielot in zijn fabriek in Wieze besmet was met salmonella, waarop het bedrijf zijn productie stillegde en al zijn klanten, waaronder Neuhaus en Tony's Chocolonely's, op de hoogte bracht. Alle betrokken productielijnen werden direct ontsmet. Nu laat Barry Callebaut weten dat de eerste gereinigde chocoladelijnen in Wieze weer zijn herstart. De productie in de fabriek wordt niet meteen volledig hervat: voorlopig werken enkel 3 van de 24 lijnen, maar de rest van de productie zal als alles goed gaat in de komende weken opnieuw in gebruik worden genomen. Het bedrijf benadrukt dat het zijn productie voorzichtig wilt opstarten zodat er zeker geen onvoorziene zaken gebeuren.
De fabriek in Wieze is de grootste chocoladefabriek ter wereld met maar liefst 600 werknemers en een jaarlijkse productie van meer dan 300.000 ton chocolade. De tijdelijke stillegging van de productie blijft dan ook niet zonder gevolgen: zowel op financieel gebied voor het bedrijf als voor de consument. Hoewel Barry Callebaut al deze week de eerste leveringen bij klanten voorziet, dreigt er nu al een impact te zijn op de Sinterklaas-productie. Zo liet Tony’s Chocolonely’s dit weekend nog weten geen chocoladeletters voor Sinterklaas te kunnen produceren vanwege de tijdelijke productiestop bij Barry Callebaut. Ook andere chocoladebedrijven zouden wel eens last kunnen ondervinden. Zo zou het aanbod chocolade mogelijk wat minder gevarieerd of de verpakkingen wat kleiner kunnen zijn, bevestigt Barry Callebaut. Tekorten zouden er naar verluidt niet zijn.
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag. Dit is om onze inhoud beter af te stemmen op onze lezers. Ontdek hier de voordelen:
Retailallianties: Slimme strategie of machtsmisbruik
Interview met Veerle De Witte (CEO van Standaard Boekhandel Group): “Een omnichannel klant geeft drie keer zoveel uit als een 100% online klant”
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?