De Britse fashion e-tailer Asos wil zijn klanten helpen bij hun keuze door Augmented Reality in te zetten. Met de tool ‘See My Fit’, die samen met het Israëlische bedrijf Zeekit is ontwikkeld, kunnen ze zien hoe zo’n 800 verschillende kledingstukken op verschillende figuren past.

Bij die 800 producten heeft Asos in de webshop een See My Fit-button geplaatst. Als de klanten erop klikken, krijgen zij het kledingstuk op 16 verschillende modellen zien, in de kledingmaten 34 tot 48. Door te kiezen voor het model waarop ze het meest lijken, kunnen klanten beter inschatten of ze er mooi mee staan.

Met de conventionele fototechniek zou het niet mogelijk en vooral te duur zijn om zoveel verschillende combinaties te maken. Met Augmented Reality wordt het kledingstuk daarentegen op een realistische manier digitaal over het model geplaatst. Daarbij wordt rekening gehouden met de maat, de snit en de pasvorm van elk afzonderlijk kledingstuk. De afbeeldingen lijken op echte foto's.

In 2018 hield Asos al een proef met deze techniek, maar op beperkte schaal. Toen werden vier verschillende modellen gebruikt. Indien de huidige test positief uitdraait, zullen bij de echte lancering nog andere modellen worden toegevoegd om alle maten die in de webshop aangeboden worden, te kunnen visualiseren.

Virtuele catwalk

Asos introduceerde in 2018 eveneens de Fit Assistant. Deze tool maakt gebruik van machinaal leren om gepersonaliseerde maataanbevelingen te geven aan de klanten. Vorig jaar testte de modewebshop ook de Virtual Catwalk. Daarbij kan de klant de modellen bekijken met Augmented Reality alsof ze in hun kamer lopen. Die test beperkte zich tot zo’n 90 designproducten en tot iOS-apparaten geschikt voor AR. Zo’n 150.000 ASOS-klanten probeerden de virtuele catwalk uit.