Hashting, een Belgische start-up voor mobiele marketing technologie, wil haar platform wereldwijd uitrollen. Om deze ambitie waar te maken wordt een investeringsplan uitgerold dat wordt ondersteund door twee nieuwe aandeelhouders:  Wim Voss (25th Group, NewWorld Benelux) en Christian Bielen (ex-KPMG en Thinkerbell Displays). Die laatste wordt CFO van Hashting. Het bedrijf kreeg daarnaast een financiering van PMV en BNPP Fortis.

Hashting is vijf jaar geleden opgericht door Karl De Beul (ex Unilever, Bananas, Special Olympics,…) en Bart Baeyens (ex Henkel, Danone, The Insiders). Initieel was het een  digitaal couponplatform, maar het evolueerde naar een marketing technologieplatform. Hiermee kunnen merken rechtstreeks in een één-op-één communicatie treden met consumenten door gebruik te maken van dagdagelijkse communicatiekanalen als sms, WhatsApp en Messenger. In Japan kan dat ook via Line en in China via WeChat. 

“Het platform bouwt een brug tussen marketing en sales via een verscheidenheid aan digitale promotiemechanieken zoals mobiele kortingsbonnen, digitale getrouwheidsprogramma’s, e-bonnen, cashbacks, wedstrijden en meer”, legt Karel De Beul, head of operations uit. Hashting is vandaag actief in vijftien landen voor ruim 100 klanten zoals Coca-Cola, Heineken, Unilever, Danone, Nestlé, AB InBev, L’Oréal, Mars en Soudal.  

Volgens hem wil Hashting op termijn de wereldwijde referentie worden in deze sector, met als focus het digitaal beheren van de ‘customer journey’: het opzetten, beheren en meetbaar maken van de conversie naar aankoop van instore en drive-to-store marketing campagnes. Hiervoor heeft de consument enkel zijn mobiele telefoon nodig, waarvoor hij zelfs geen app moet gebruiken.

“Cijfers tonen aan dat drie op vier van de marketeers geen zicht hebben op de ROI van hun bestedingen. Wij hebben met Hashting een platform ontwikkeld dat niet enkel campagnes beheert maar ook in real time inzage geeft in de efficiëntie ervan”, voegt Bart Baeyens, Head of Business Development, toe.

Internationale ambities

Volgens De Beul is het Hashting-platform nu volledig klaar en kan het naar nagenoeg alle landen uitgerold kan worden. Momenteel heeft het bedrijf vestigingen in België, Engeland, Kameroen, Chili en de Verenigde Staten. Op korte termijn komen er kantoren bij in Kenia en in Japan. “Wij willen in elk continent aanwezig zijn, en via een netwerk van reseller partners en eigen kantoren in elk land beschikbaar zijn”, zegt hij.

“Eén van de ‘learnings’ is om niet in termen van landen maar clusters te denken.  Zo benaderen we de Oost-Afrikaanse markt vanuit Kenia, en de West-Afrikaanse vanuit Kameroen. In parallel lanceren we een hub in Japan voor de Zuid-Aziatische markt en starten we binnenkort met drie clusters voor de Amerika’s”, klinkt het nog.