Amazon heeft gisteren officieel zijn nieuwste winkelconcept voorgesteld: Amazon Go Grocery. Deze kassaloze winkel is een voortzetting van de gelijknamige Amazon Go-winkels. Het grote verschil? Het nieuwe concept is een pak ruimer en focust op kruidenierswaren.

Twee jaar na de lancering van zijn allereerste kassaloze winkel Amazon Go, lanceert e-commercegigant nu de Amazon Go 2.0 versie, bekend onder de naam: Amazon Go Grocery. Eind 2018 maakten we al bekend dat de e-commercegigant speelde met het idee om zijn kassaloze winkelconcept ook uit te testen in grotere winkels. En dat is bij deze een feit. Gisteren opende de allereerste Amazon Go Grocery-winkel zijn deuren in Seattle, de stad waar trouwens ook de eerste Amazon Go van start ging. Het nieuwe winkelconcept strekt zich uit over maar liefst 960 m2, een pak meer dan de gemiddelde Amazon Go-winkel van 230 m2. 

Zoals de naam al doet vermoeden, ligt de focus van Amazon Go Grocery op kruidenierswaren. In totaal zijn er maar liefst 5.000 referenties. Klanten vinden er verse producten zoals groenten en fruit, maar ook vlees, vis, broodartikelen, bereide en kant-en-klare maaltijden, maar evengoed huishoudproducten. Bovendien biedt de keten ook enkele lokale producten aan zoals kazen. En dat is niet alles: ook bio of bulk is terug te vinden in de nieuwe winkel, iets wat niet geval was bij de Amazon Go-winkels. 

Amazon Go Grocery

De nieuwe winkel is uitgerust met dezelfde technologie die wordt gebruikt bij Amazon Go. Bij het binnengaan van de winkel scant de consument zijn Amazon Go-app, waarna hij de gewenste producten eenvoudigweg uit de rekken neemt. De technologie, die ook gebruikt wordt bij zelfrijdende auto’s (camera’s, sensoren, artificiële intelligentie), analyseert vervolgens de bewegingen van klanten, en kan zo bepalen welke producten consumenten in hun winkelmandje leggen en welke ze eventueel terug in de rekken leggen. Als de consumenten al de benodigde producten verzameld hebben, kunnen ze de winkel verlaten zonder te betalen aan de kassa. Hun kosten worden immers automatisch afgerekend via hun Amazon-account.

Belangrijk detail: de winkel mag dan wel kassaloos zijn en voorzien zijn van hoogtechnologische snufjes, toch is het geen personeelsloze winkel. De medewerkers ter plaatse zullen immers nog steeds de rekken aanvullen en ter beschikking staan voor klanten als die hulp nodig hebben.

“Wat Amazon Go deed voor zakenwijken - zoals neerstrijken in de buurt van mensen hun werk zodat ze in de winkel nog snel terecht kunnen voor ontbijt, lunch of snack - doet Amazon Go Grocery hetzelfde, maar dan dichter bij huis”, verklaart Dilip Kumar, vice-voorzitter fysieke retail & technologie bij Amazon. “Het is niet enkel groter dan Amazon Go, het is een nieuw format. Er is een veel ruimer aanbod aanwezig dat beter aansluit bij de behoeften van consumenten.”