Amazon gaat vermoedelijk vanaf februari fysieke producten verkopen via zijn Nederlandse website. De Amerikaanse online retailer kondigt officieel aan dat Amazon.nl een volwaardige marktplaats wordt. Binnen- en buitenlandse bedrijven kunnen zich vanaf vandaag registreren als partner op services.amazon.nl. De plannen voor België zijn nog onduidelijk.

In Europa verkoopt Amazon via de marktplaatsen Amazon.co.uk, Amazon.fr, Amazon.de, Amazon.it en Amazon.es. Nu komt er een zesde bij: Amazon.nl. Die bestaat eigenlijk al sinds 2014, maar verkocht oorspronkelijk alleen maar boeken. Vanaf 2016 konden Nederlandstalige klanten online shoppen op een Nederlandstalige versie van Amazon.de. En in 2017 konden ze daar ook genieten van het Prime abonnement voor snellere leveringen en streamingdiensten ‘à la’ Netflix (zij het met een beperkt aanbod). Franstalige consumenten in België kunnen al langer bij Amazon.fr shoppen.

Volgens Roeland Donker, country manager Benelux van Amazon, start de e-tailer ‘later dit jaar’ met  de verkoop van fysieke producten op Amazon.nl. Volgens de Nederlandse pers zou dat al in februari het geval zijn. “We starten nu pas, maar zijn ervan overtuigd dat door te focussen op wat de consument wil – lage prijzen, een breed aanbod en een snelle levering – we het vertrouwen van de Nederlandse klanten kunnen winnen”, zegt hij.

Groter marktbereik

“We zijn blij de Nederlandse handelaars – klein en groot- in de mogelijkheid te stellen om nieuwe klanten aan te spreken via Amazon.nl en een groter marktbereik aan te bieden in binnen- en buitenland”, voegt Alex Ootes, vicepresident EU Expansion. Volgens hem wordt meer dan de helft van de producten die via Amazon wereldwijd  besteld worden, verkocht door partners. In Europa was in 2018 de export van via Amazon marktplaatsen verkochte goederen zo’n 6,9 miljard waard.

Wat met Vlaanderen?

Wat de plannen zijn om de Belgische klanten – en de Belgische handelaars – te benaderen is niet duidelijk (Amazon communiceert bijzonder slecht met de pers). De Franstalige klanten hebben hun weg naar Amazon.fr al langer gevonden. De vraag is of en hoe de Vlaamse klanten benaderd zullen worden. De domeinnaam Amazon.be is niet beschikbaar (hij is gebruikt door een verzekeringsmaatschappij). Naar verwachting zal de Vlaamse consument via Amazon.nl aangesproken worden, met een Vlaamse check-out pagina, net als hij dat doet op bol.com.

Marktaandeel kopen

Wat gaat de start van Amazon.nl betekenen voor de gevestigde webwinkels in Nederland (en België)? De kracht van Amazon zit – onder meer dankzij de schaalgrootte - vooral in de lage prijzen. De kans bestaat dat zo een prijzenslag wordt ontketend die niet alleen nadelig zal zijn voor spelers zoals bol.com en Coolblue (of wehkamp in Nederland) maar ook voor de kleinere webwinkels. Amazon heeft in het verleden al getoond dat het marktaandeel ‘koopt’ door in het begin verlies te draaien. De groep heeft zo’n omvang dat ze zich dat kan veroorloven. De lokale spelers veel minder.

Belgische Top 3

Overigens zou een meer uitgesproken aanwezigheid van Amazon in de Benelux gevolgen kunnen hebben voor de Top 3 van de online handelaars in België. In ons land is Amazon.fr de nummer drie, op ruime afstand van Coolblue en bol.com. Wanneer men de cijfers van amazon.fr, amazon.de en amazon.com echter samentelt, is de totale omzet 296 miljoen euro (2018). Dan komt Amazon aardig in de buurt van Coolblue (322 miljoen) en zelfs bol.com (386 miljoen). Met een prijzenoffensief kan Amazon zich met andere woorden ook in ons land ontpoppen tot de nummer twee of misschien zelfs de nummer één.