Tom Penninckx is in zijn rol als analytical team leader bij NielsenIQ een meester in het ontcijferen van de markt. Zowel de Gondola Society-leden als de lezers van Gondola Magazine zijn altijd blij met zijn inzicht en interpretatie van de marktsituatie. Hij heeft er dan ook de nodige expertise voor.

Als we slechts één ding zouden moeten onthouden uit 2023, wat zou dat voor u dan zijn?

Zonder enige twijfel de prijsstijgingen. Die kwamen niet onverwacht, maar dat ze zo de pan uit zouden swingen hadden weinigen vermoed. Vorig jaar rond deze tijd voorspelde ik dat de stijgingen in 2023 gemiddeld ongeveer 7% zouden bedragen, maar ze zijn in de loop van dit jaar in totaal opgelopen tot 11 of zelfs 11,5%. Zulke double digit stijgingen zijn natuurlijk een beetje surrealistisch, en dan hebben we het hier gewoon nog maar over de gemiddelde hausses. Categorieën zoals Dairy, Bakery en Grocery werden zelfs tot 20% duurder. Dit betekent dat de prijzen in twee jaar tijd meer de hoogte zijn ingegaan dan gedurende de 10 voorgaande jaren. Uiteraard zijn we een land dat de koopkracht beschermt, met name door de indexering van de lonen. We moeten echter niet verbaasd zijn als consumenten hun gedrag aanpassen wanneer een ongezien fenomeen zoals de huidige crisis dergelijke proporties aanneemt. In België heeft de toename in de levensduurte in 81% van de productcategorieën tot een daling van de volumes geleid.