Artificiële Intelligentie is niet meer weg te denken uit ons leven. Dat beseft Coca-Cola maar al te goed, dat de technologie onder meer inzet om nieuwe producten te creëren en nieuwe doelgroepen te bereiken. “AI creëert ongeziene mogelijkheden qua personalisatie”, aldus Aline Lemaire, marketing director Benelux bij Coca-Cola en spreker op het Shopper & Trade marketing congres op 28 maart.

Het is tegenwoordig al AI wat de klok slaat. Hoewel er de laatste tijd veel heisa is ontstaan over mogelijke jobs die kunnen verdwijnen door de opkomst van AI, biedt de technologie oneindig veel mogelijkheden om werkprocedures efficiënter te maken en te versnellen. Dat heeft frisdrankengigant Coca-Cola maar al te goed begrepen, dat de technologie niet als een bedreiging maar als een opportuniteit ziet.  “We ontvangen deze nieuwe technologie met veel enthousiasme en nieuwsgierigheid. Het is ongelooflijk welk bereik de technologie haalt”, vertelt Aline Lemaire, marketing director Benelux bij Coca-Cola. “ChatGPT haalde bijvoorbeeld 1 miljoen gebruikers op 5 dagen tijd. Iedereen was meteen op de hoogte. De consument is er enorm fel in geïnteresseerd. Als bedrijf dat de consument op de eerste plek zet, vinden we het dan ook enorm belangrijk mee te evolueren en deze technologie te omarmen.”

Magisch recept

De combinatie van artificiële en menselijke intelligentie kan volgens Lemaire ongelooflijke zaken creëren. “Voor ons is het de combinatie van de twee die het magische recept vormt. We kunnen er onze capaciteit mee verhogen en nog efficiënter worden. Ook daagt het de creativiteit van onze teams verder uit en kunnen we onze doelgroepen verrassen”, vervolgt Aline Lemaire. “Blijven innoveren maakt deel uit van onze mindset.” Coca-Cola zet artificiële intelligentie al volop in, zowel extern als intern. “We moedigen onze werknemers aan om met ChatGPT te experimenteren. We gebruiken artificiële intelligentie ook om nieuwe producten te creëren. Een recent voorbeeld daarvan is Coca-Cola 3000 Zero Sugar: een limited edition die in het najaar van 2023 werd gelanceerd, waarbij zowel de smaak als het blikje werden ontwikkeld door de krachten van menselijke en artificiële intelligentie te bundelen.”

Nieuwe doelgroepen

Coca-Cola zet artificiële intelligentie in zijn campagnes in om onder andere nieuwe doelgroepen te bereiken. “AI speelt een belangrijke rol in onze campagnes, niet alleen richting de consument, maar ook in de ontwikkeling en optimalisatie. De technologie creëert ongeziene mogelijkheden qua personalisatie. Met Kerst konden consumenten bijvoorbeeld hun eigen kerstkaart ontwerpen met de hulp van AI. Geen enkel kaartje is daardoor hetzelfde. Dankzij de creativiteit die AI ontgrendelt kunnen we een nieuw publiek aanspreken”, getuigt Lemaire.

Coca-Cola zet artificiële intelligentie ook in om na te gaan welke smaken zijn doelgroep lekker vindt en om zijn dranken te blijven verbeteren. “Het Coca-Cola innovatiecentrum in Anderlecht werkt met een database van maar liefst 1.600 smaken én met nieuwe innovaties - waaronder AI - om de juiste smaak te bepalen voor specifieke doelgroepen en regio's. In alles wat we doen, blijft de samenwerking tussen menselijke en artificiële intelligentie uiteraard cruciaal. Mensen staan op de eerste plaats bij Coca-Cola, of dat nu onze eigen medewerkers zijn of onze consumenten. AI stelt ons in staat om een extra vleugje magie voor hen te voorzien. ” 

Matthias Vanheerentals

Shopper & Trade marketing congres

Benieuwd naar wat Aline Lemaire nog meer te vertellen heeft? Schrijf u dan snel in voor het Shopper & Trade marketing congres op 28 maart. 

Klik hier!