Alex Ootes is vicepresident Pan-EU categoriemanagement en Europese expansie van Amazon. Hij licht een tip van de sluier op over de uitdagingen van de onlineverkoop in 2019.

Het is zeer uitzonderlijk dat een topman bij Amazon aan de pers toestemming geeft voor een interview. Alex Ootes, Vice President Pan-EU Category Management & EU Expansion bij Amazon, maakt al 14 jaar deel uit van de top van de onlinegigant. Hij ontvangt ons in het Europese hoofdkwartier, gelegen in een goednieuwe zakenbuurt in het noordoosten van Luxemburg stad, waar zo’n 1.500 Amazon-medewerkers elke dag het beste van zichzelf geven. “Hier in Luxemburg bevinden zich de klassieke diensten van een hoofdkwartier, zoals de financiële afdeling, de boekhouding en de juridische dienst”, legt de Nederlander uit. “Bij Amazon vinden we dat een HQ geen ivoren toren moet zijn. Daarom zijn hier ook verschillende andere departementen, zoals de private labels en de nieuwe marktsegmenten, gelogeerd.” Amazon België heeft ook nog een klein bureau in Brussel, de hoofdzetel bevindt zich in Seattle.

U werkt nu al bijna vijftien jaar voor Amazon. Welke functies hebt u in het bedrijf zoal bekleed?

Ik ben begonnen in het bureau van München in Duitsland, waar ik drie jaar gebleven ben. Ik heb er managementjobs bekleed in de categorieën muziek en videogames. Die eerste ervaring heeft me geleerd hoe ik me tot de consument moest richten, echte oplossingen kon aanbrengen, de goede producten kon kiezen en ze tegen de juiste prijs kon vermarkten. Zo hebben we 12 jaar geleden de vinylplaten opnieuw hip gemaakt! Daarna heb ik de kans gekregen om te gaan werken op het hoofdkwartier in Luxemburg, als Europees directeur van een departement genaamd ‘fulfillment network’. Indertijd bestonden er drie marktsegmenten: Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk. Elk van die marktsegmenten werkte min of meer zelfstandig. Eén van mijn prioriteiten was toen om de banden tussen deze verschillende marktsegmenten aan te halen. Ik heb ook meegewerkt aan de ontwikkeling van Amazon Italië en Spanje. Verder heb ik ook de private label-afdeling uit de grond gestampt, waar onder andere AmazonBasics toe behoort, en heb ik de foodgerelateerde producten ontwikkeld.

Uw titel luidt Vice President Pan-EU Category Management and EU Expansion. Wat is uw rol precies?

Ons team probeert onder andere nieuwe marktsegmenten te lanceren in Europa. In september 2018 werd zo Amazon Turkije een feit. Turkije is even dynamisch als de landen van West-Europa, en de groei is er zeker even groot. Een toegewijd team werkt vanuit Luxemburg op de Turkse markt. In 2016 hebben we de Nederlandse versie van Amazon Duitsland gelanceerd, en in 2017 hebben we deze aangepast voor mobiele technologie. Datzelfde jaar hebben we ook de Bancontact-betalingen mogelijk gemaakt in België. Ten slotte proberen we ook elke maand voor nieuwigheden te zorgen op bestaande marktsegmenten.