AB InBev heeft het bod van de Japanse brouwer Asahi op drie merken uit de portefeuille van SABMiller aanvaard. De Japanners nemen Grolsch, Peroni en Meantime over, merken die AB InBev moest verkopen om groen licht te krijgen voor de fusie met SABMiller.

Het bod van Asahi Group dateert al van februari, maar werd nu pas aanvaard door AB InBev. Asahi had 2,9 miljard dollar (2,55 miljard euro) geboden voor het Nederlandse Grolsch, het Italiaanse Peroni en het Engelse Peroni. Geen klein bier en het gaat dan ook om de grootste overname in de geschiedenis van het Japanse bedrijf. Het wil met de drie merken voet aan grond wil krijgen in Europa om minder afhankelijk te zijn van de thuismarkt.

Voor AB InBev was de verkoop van de merken één van de hordes die het moest nemen om haar megafusie met SABMiller goedgekeurd te door de Europese mededingingsautoriteiten. De Belgisch-Braziliaanse brouwer zegt wel dat de verkoop aan Asahi pas definitief is als de fusie met SABMiller rond is.