Er is meer bekend over de reorganisatie bij Henkel. De Duitse fabrikant is van plan om zijn afdelingen beauty care en laundry & home care samen te voegen, waardoor tegen eind 2023 2.000 banen verloren zullen gaan.

Eind januari kondigde Henkel, bekend van de merken Bref, Schwarzkopf, Pattex…, aan dat het van plan was om haar afdelingen beauty care en laundry & home care samen te voegen tot één entiteit met de naam "Consumer Goods", die 20.000 werknemers zou tellen. Gisteren raakte bekend dat 10% van deze banen daarbij verloren zullen gaan. In totaal zullen zo’n 2.000 banen sneuvelen, vooral in de verkoop en de administratie, op een totaal van 52.000 werknemers wereldwijd. Deze reorganisatie moet Henkel in staat stellen jaarlijks ongeveer 250 miljoen euro netto te besparen en op lange termijn een organische omzetgroei van 3 tot 4% te realiseren, met een winstmarge van ongeveer 15% voor de nieuw opgerichte divisie. De afdeling adhesives (lijmen) zou geen impact ondervinden. Henkel is ook van plan zijn merkenportefeuille te herzien, wat in de toekomst tot verdere ontslagen zou kunnen leiden. De merken wiens groei of rentabiliteit niet groot genoeg is, zullen worden stopgezet. Daarnaast worden toekomstige overnames niet uitgesloten.

Impact voor België?

In België telt Henkel ongeveer 350 werknemers, waarvan ongeveer de helft werkzaam zijn bij de divisies die bij de fusie betrokken zijn. "In dit stadium kunnen we niet meer informatie delen over de implementaties in de verschillende landen", zegt Els Bruyninckx, woordvoerster voor de Benelux. "Pas als we preciezer weten welke impact de reorganisatie op lokaal niveau zal hebben, kunnen we meer informatie geven."