Efficiëntie, gratis dienstverlening en competitieve prijzen

Het zijn interessante tijden voor de retailwatchers. Amper een week nadat Carrefour drive.be lanceerde, komt nu ook louis delhaize met een drive-formule op de proppen. Wink.be gaat echter nog een stap verder: het is een stand-alone drive, zonder winkel.

louis delhaize verrast vriend en vijand met Wink. Het is immers de eerste ‘stand-alone drive’ van het land (of toch tot Carrefour zijn plannen uitvoert om drives waar geen verkooppunt aan verbonden is te lanceren). De naam Wink verwijst niet alleen naar winkelen, maar ook naar ‘wink’ (Engels voor knipoog). Het magazijn, te herkennen aan zijn groene kleur, is gevestigd in Zaventem, vlakbij de Leuvensesteenweg (een belangrijke invalsweg), en aan het uiterste punt van een industrieterrein waar ook retailers zoals Ikea (Nossegem), Brico, AS Adventure, Krefel en Blokker gevestigd zijn. De formule wordt meteen een pak uitgebreider dan die van Carrefour, dat voor zijn drive.be voorlopig twee afhaalpunten voorziet. De Zaventemse Wink telt er namelijk niet minder dan tien!

Gedelegeerd bestuurder Cédric Antoine leidt ons graag rondt. Hij heeft als inititator van Wink niets aan het toeval overgelaten. Elk aspect van het nieuwe concept werd nauwkeurig onder de loep genomen door deze financiële expert, en alle verschillende soorten drives uit Frankrijk werden zorgvuldig tegen het licht gehouden.

Democratische en competitieve prijzenZijn eerste conclusie was dat Wink een stand-alonedrive moest worden. “Het is de enige formule die efficiënt is, omdat er op die manier niet in de winkel gepickt moet worden”, zegt Antoine. Je kan immers 180 producten per uur picken in een pakhuis, tegenover slechts 60 in een winkel, beweert hij. Een argument dat kan tellen als je - op kleinere schaal - een gratis formule uit de grond wil stampen (in tegenstelling tot Colruyt, dat vijf euro vraagt en drive.be, waar je 4,5 euro moet neertellen). Is dit dan wel levensvatbaar? Zeker omdat het zo snel moet gaan is. (De bestelling staat immers op twee uur klaar).

“Wij hebben een andere invalshoek dan de concurrerende formules”, antwoordt Cédric Antoine. “Wij willen een democratische drive maken, met prijzen die vergelijkbaar zijn met die van de supermarkten van de lokale concurrentie.” Wat ons meteen doet opmerken dat die ‘lokale concurrent’ in Zaventem wel de Colruyt van Nossegem is. “Dat is waar”, geeft de baas van Wink toe. “Maar het gaat hier niet om de meest bedreigde en dus agressiefste winkel van die keten. Bovendien gaat de formule van de stand-alonedrive zoals wij die ontworpen hebben nog verder in de lowcostlogica van Colruyt, dat er prat op gaat dat het veertien euro bespaart per caddy omdat het er geen muntenslotjes op plaatst. Bij ons is het nog simpeler: er zijn helemaal geen caddy’s.”De belangrijkste commerciële uitdaging blijft echter dat er volk op af moet komen. Wink wil op termijn 300 bestellingen per dag verwerken. De locatie is daarbij cruciaal voor een drive.

“De goede plek vinden is niet zo eenvoudig”, bevestigt Antoine. “Je moet vlak bij een belangrijke invalsweg liggen, maar ook midden in een verzorgingsgebied dat ruim genoeg is. Dat is een heel moeilijke oefening.” Er werd dan ook lang nagedacht over de perfecte plek voor de vestiging. Op het spitsuur rijden er heel wat pendelaars uit het Leuvense terug naar huis over deze baan. Van echte opstoppingen is echter nauwelijks sprake. “We hebben gemerkt dat de klant die staat aan te schuiven in de file, niet zogauw een ommetje maakt om te gaan winkelen. Zelfs al duurt dat maar vijf minuten.”

Wink verkoopt huismerken van het Cora-label, maar dat is de enige gelijkenis tussen Wink en een traditionele supermarkt van louis delhaize. Behalve dan de openingsuren. Hoewel het webplatform 24/7 toegankelijk, kan de afhaling enkel gebeuren van 8.30 tot 20 uur, en op vrijdag tot 21 uur. Tijdens deze ‘klassieke’ openingsuren vindt immers het meeste activiteit plaats op de locatie.

Voorraadbeheer in realtimeDe Wink-formule biedt nog meer voordelen. In tegenstelling to drive.be kan er betaald worden op het moment van de bestelling via de site. Het bedrag gaat echter pas van de rekening wanneer de klant zijn bestelling in ontvangst heeft genomen en heeft gevalideerd. Er zijn in totaal zo’n 10.000 artikelen beschikbaar, die je allemaal via het web, de tablet en binnenkort ook de smartphone kan reserveren.

Het origineelste aspect van Wink is echter de workflow die het gevolg is van de stand-aloneformule. De bestellingen worden voorbereid in het 2.000 m2 grote magazijn dat vlak naast de afhaalpunten gelegen is. De bedoeling hiervan is een zo kort mogelijke reactiesnelheid (levering van de bestelling op twee uur) te bieden en zo goed mogelijk te produceren. Het pakhuis telt verschillende opslagzones: verse producten, diepvriesproducten, lichte droge producten, zware droge producten. Elk artikel dat in de schappen staat heeft een geolocalisatie, waardoor het personeel het gemakkelijk kan terugvinden. In totaal werken er 7 mensen in de drive: een directeur, twee zonemanagers en vier min of meer fulltime medewerkers.

Elke opslagzone heeft zijn eigen voorbereidingszone. Wanneer er een bestelling wordt doorgegeven, wordt die automatisch opgedeeld in lijsten die naar elke voorbereidingszone gaan. De delen van de bestelling blijven voorlopig opgeslagen in twee wachtzones, waarvan er een gekoeld is. Wanneer de klant aan het afhaalpuntverschijnt worden de twee delen van zijn bestelling samengevoegd en in zijn koffer gezet. In papieren zakken, net zoals bij drive.be.

De garantie dat alles wat besteld wordt ook aanwezig is, is volgens Cédric Antoine een van de grootste troeven van de stand-aloneformule. “Eigenlijk doen wij aan voorraadbeheer in realtime. Als er een artikel ontbreekt, desactiveren we meteen ook de mogelijkheid voor de klant om het in zijn virtueel winkelkarretje te plaatsen. Drives waar ook een winkel aan verbonden is kunnen nooit garanderen dat alle artikelen in stock zijn.” Verder wordt er voluit de kaart van de transparantie getrokken. De (minst gunstige) houdbaarheidsdatum van de bestelde producten is bijvoorbeeld zichtbaar op de website.

Profiel en ketenHet nieuwe format richt zich uiteraard in de eerste plaats tot tweeverdieners met kinderen die tijd willen winnen. Uit Franse cijfers blijkt dat zij ook het meest aangetrokken worden door dit soort van formules. Cédric Antoine wil die doelgroep echter uitbreiden, zowel op demografisch als op sociaal vlak. “Wij sluiten zeker niet uit dat we ook in minder kapitaalkrachtige buurten dan deze vestigingen zullen open. Wink biedt immers ook een goede oplossing voor wie minder middelen heeft. Wij bieden die mensen de luxe van tijd vrij te maken voor andere dingen.”

Uitbreiding: het woord is gevallen. In de loop van het eerste trimester van 2014 komt er een Wink bij in Waver. Datzelfde jaar zijn nog twee andere openingen voorzien, en binnen de vijf jaar zouden er langs de Vlaamse en Waalse wegen twintig drives moeten liggen. Maar om te beginnen moet in ons landje deze eerste winkel van een nieuwe generatie gelanceerd worden.

De drive valt meteen op in het landschap, maar er wordt nog heel wat meer ondernomen om deze nieuwe vorm van retail bekend te maken. In het verzorgingsgebied wordt er geflyerd in alle bussen, er komen grote mobiele ledborden, billboards van 20m2 en op alle strategische kruispunten zal er aan fieldmarketing worden gedaan. Verder komen er ook campagnes in de geschreven pers en online, en krijgen de eerste 1.000 klanten een goodiebag. Gondola zal de lancering uiteraard op de voet volgen.

In Beeld

Bij zijn eerste bezoek krijgt de klant een kaart met een RFID-chip.

De bestellingen die klaar staan worden bewaard in twee wachtzones, één gekoelde en één op kamertemperatuur. De twee elementen worden samengevoegd wanneer de klant zich aanmeldt bij het afhaalpunt, samen met eventuele diepvriesartikelen.

De goederen kunnen al afgehaald worden amper 2 uur na de webbestelling. De klant moet weliswaar ingeven wanneer hij zijn boodschappen komt afhalen, maar die tijdspanne wordt erg ruim gehouden om stress te vermijden. Zijn pakket blijft gedurende 24 uur behouden.

De driveformule is uiteraard fantastisch voor de drinks, die veel plaats innemen. Het wijnassortiment is dat van Match. Hoewel dat vandaag nog niet aan de orde is, kunnen we ons nu al inbeelden hoe praktisch een formule zou zijn die het aanbod van de wijnbeurs bij Cora combineert met het comfort van een driveformule als Wink.

Hoewel ze niet zichtbaar zijn voor het publiek, zien de koelkasten bij Wink er erg aantrekkelijk uit. Een origineel detail: ze worden bijgevuld vanaf de achterkant.

Een klantenbalie in een pakhuis waar de klant niet komt? Dit is nog een overblijfsel van de vorige eigenaar Staples, die in deze opstelling echter zijn nut kan hebben als klachtendienst.

10 afhaalpunten, dat getuigt van ambitie. Wink wil dan ook binnenkort 300 bestellingen per dag kunnen verwerken.

Cédric Antoine, gedelegeerd bestuurder van Wink:

Lees meer over Wink in de volgende editie van Gondola Magazine. Bent u nog niet geabonneerd op ons magazine? Klik dan hier!