NA-KD, de jonge Zweedse e-commerce speler, gaat naast modeartikelen ook cosmetica verkopen. De beautylijn, NA-KD/BTY genaamd, wordt op 10 december gelanceerd. Ook voor deze producten gaat de start-up op influencers inzetten.

NA-KD is pas in 2016 opgericht, maar is, dankzij een uitgekiende marketing waarbij vooral influencers worden gebruikt, een zeer snelle groeier. De webshop is vooral bij millennials en Gen Z populair. Volgens het bedrijf telt het al ruim 3 miljoen klanten in Europa en groeit de omzet met 100% per jaar. In het derde kwartaal was de netto-omzet 130 miljoen euro. De webshop verkoopt zowel private labels als merkproducten.

Net voor Kerst lanceert het bedrijf nu ook cosmetica. In eerste fase zijn er negen soorten producten in de range, zoals eyeshadow, eyeliners, lipsticks, pencils, enzovoort. De prijzen variëren van 12 tot 39 euro. De producten werden niet op dieren getest en in de mate van het mogelijke bevatten ze vegan ingrediënten.

Volgens Björn Bergström, chief growth officer, is het concept achter NA-KD/BTY de overtuiging dat individuele schoonheid boven perfectie staat. “Het gaat vooral om zich goed in zijn vel te voelen en de natuurlijke schoonheid uitstralen”, zegt hij.

NA-KD zal opnieuw op influencers inzetten om het BTY-merk in de markt te zetten. Hiervoor zal het samenwerken met 300 ‘macro- en micro-influencers’ voor de creatie van content en met 1.000 influencers en klanten die productstalen mogen testen. In België werkt NA-KD onder meer samen met Céline Schraepen en Talisa Loup (@celineschh en @talisalo).