Jumbo wil komaf maken met de tijdsdruk aan de kassa en opent daarom in het Nederlandse Vlijmen zogenaamde kletskassa's. Daar kunnen klanten terecht die geen haast hebben en die graag een babbeltje slaan met het winkelpersoneel. 

In een wereld waarin smartphones ons iedere seconden bestoken met de laatste nieuwtjes, we uitgesteld tv-kijken om de reclame voor te zijn en we liever ons ontbijt on the go opeten in plaats van aan de ontbijttafel, is elke seconde van belang. Dat bewijzen nieuwe winkelconcepten zoals Amazon Go die als paddenstoelen uit de grond schieten. Klanten hoeven voortaan enkel nog een app te openen, hun producten al dan niet te scannen en vervolgens te betalen via hun gsm. Alles moet met andere woorden steeds sneller en gemakkelijker. 

Toch zijn er ook klanten die liever op hun gemak winkelen en die de gelegenheid aangrijpen om hun sociale noden in te vullen. Daarom opent Jumbo in Vlijmen zogenaamde ‘kletskassa’s’, die herkenbaar zijn aan het gelijknamige logo boven de kassa. Hier kunnen klanten terecht die geen haast hebben en die graag een babbel willen slaan met het winkelpersoneel. “Wij willen dat boodschappen doen leuk is en niet gehaast voelt”, vertelt Dick de Fijter, filiaalmanager van Jumbo Vlijmen Plein. “Persoonlijk contact vinden we daarbij ontzettend belangrijk. En daarom hebben we de kletskassa in het leven geroepen. Om even dat extra contactmoment te creëren. Tijd voor mekaar, gewoon omdat het kan!”

Niet de eerste keer

Toch is Jumbo niet de eerste die een ‘kletskassa’ in het leven roept. Vorig jaar in april pakte Albert Heijn immers uit met een gelijkaardig concept ‘de rustig-aan-kassa’s’, waar klanten die geen haast hebben terecht kunnen. Daar voelen ze zich niet opgejaagd door de tijdsdruk aan de gewone kassa’s, maar kunnen ze op hun gemak hun boodschappen inpakken en afrekenen, en hulp vragen zonder dat andere mensen zich beginnen op te jagen omdat ze langer moeten wachten.