Zeg niet meer Lutosa, maar Belviva
- Lutosa wordt Belviva
- Het merk wil zo zijn Belgische verankering in de verf zetten
- Deze zomer lanceert ze ook een petitie om 'Belgian' in Belgian fries te claimen
Exclusief
Lutosa, het merk van diepvriesproducten, zal voortaan Belviva heten. Met de BEL van België en VIVA in overeenstemming met het optimistische karakter van het merk. De producten zelf blijven ongewijzigd, net als de vertrouwde verpakking in de Belgische driekleur. Met deze naamsverandering speelt het merk in op zijn unieke, Belgische identiteit.
In een eerste fase zal Lutosa omgedoopt worden tot ‘Lutosa wordt Belviva’. Begin 2021 is de naamsverandering dan een feit en spreken we enkel nog over Belviva. Philipp Kluck, kersvers general manager Iglo Belgium, licht toe: “Lutosa is een Belgisch merk. Al sinds het ontstaan in 1981 worden niet alleen onze producten in België geproduceerd en verpakt, ook de aardappelen komen uit de dichte buurt van de fabrieken in West- en Oost-Vlaanderen. Met de nieuwe merknaam Belviva willen we dan ook de Belgische identiteit van onze diepvriesproducten benadrukken. Bovendien is dit voor de organisatie een categorie die volledig lokaal wordt aangestuurd. Alle activiteiten worden in België bedacht en uitgevoerd door lokale teams.”
En hoewel het een logische keuze is van Lutosa om de lokale oorsprong van zijn producten te versterken via een naamsverandering, stelt Philipp Kluck dat dit niet de enige reden is: “In 2013 werd Lutosa overgenomen door McCain. Om een monopolie te vermijden, moest deze laatste de merknaam Lutosa in Retail doorverkopen. In 2014 heeft Findus de Belgische retailactiviteiten van Lutosa gekocht. In 2016 heeft Nomad Foods, die ook Iglo onder zich heeft, Findus overgenomen en zo dus ook het merk Lutosa, wiens merknaam in Retail nog steeds gewijzigd moest worden.”
De naamsverandering is meteen de eerste van vele stappen om het Belgisch karakter van de Belviva producten bij het grote publiek nog te versterken. “De komende jaren willen we Belviva positioneren als het merk van én voor de Belgen. Met de rebranding willen we onze Belgische identiteit versterken en nog meer humor en plezier brengen. Onze missie is geslaagd als de Belgen dankzij Belviva meer van het leven gaan genieten. Onze Belgische friet is nu al de N°1 branded SKU in Retail, in waarde en volume en onze Belgische ovenfriet groeit met +57 in rotatie YTD. Totaal Lutosa YTD groeien we met 15,2%”, besluit Philipp Kluck.
Deze zomer lanceert Belviva de petitie ‘voteforbelgianfries’. Met deze petitie wil het merk voor eens en altijd de Belgian in Belgian fries claimen. 9 op 10 Belgen vindt immers dat de friet deel zou moeten zijn van het Belgisch patrimonium. Niet alleen kent de frietcultuur haar oorsprong in België, frietjes zijn onze Belgische trots (top 3 producten waar Belgen het meest trots op zijn) en nog 6 op 10 Belgen vindt dat de standaard benoeming voor frietjes ‘Belgian fries’ moet zijn.
Om ook de rest van de wereld en zeker de Amerikanen te overtuigen van de correcte benaming van frietjes, gaat de petitie live op 13 juli, de dag waarop de Amerikanen de National French Fry day vieren
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag. Dit is om onze inhoud beter af te stemmen op onze lezers. Ontdek hier de voordelen:
Retailallianties: Slimme strategie of machtsmisbruik
Interview met Veerle De Witte (CEO van Standaard Boekhandel Group): “Een omnichannel klant geeft drie keer zoveel uit als een 100% online klant”
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?