Fashionplatform Zalando heeft de wind in de zeilen. Het bedrijf zag zijn omzet in het eerste kwartaal van 2020 met 10,6% toenemen en verwacht dit jaar nog double digit te groeien en winst te verzilveren. De fashion retailer profiteert duidelijk van de verschuiving van offline naar online retail als gevolg van de coronacrisis.

In tegenstelling tot vele andere fashionbedrijven, behaalt Zalando wel mooie verkoopscijfers. In de eerste drie maanden van dit jaar zag het bedrijf zijn omzet met 10,6% groeien tot 1,5 miljard euro tegenover dezelfde periode vorig jaar. De groei was het sterkt bij de Offprice-divisie (de outlets en de Zalando Lounge met flash sales): +35%. Het totale verkoopsvolume, of GMV zoals Zalando dat noemt, steeg dan weer met 13,9% tot 2 miljard euro.  Door de afname van de vraag in maart als gevolg van de lockdown en een uitzonderlijke voorraadafschrijving van 40 miljoen door herziene verkoopsverwachtingen voor het huidige seizoen, behaalde Zalando een gecorrigeerd EBIT van -98,6 miljoen euro, wat overeenkomt met een marge van -6,5%. Al benadrukt Zalando dat de vraag in april wel weer steeg.

Ondanks de moeilijke tijden nam het aantal actieve klanten met 17,2% toe tot 31,9 miljoen. Gemiddeld plaatsten die klanten 4,7 keer bestellingen. Bovendien wist Zalando in april maar liefst 39% meer nieuwe klanten aan te trekken dan in dezelfde periode vorig jaar.

Maar welke categorieën werden nu het meest verkocht? Dat waren vooral kinder- en sportkleding, maar ook accessoires en beautyproducten. Die laatste verdrievoudigde zelfs tegenover vorig jaar. Klanten kochten bovendien ook meer duurzame kleding.

Eén ding is duidelijk: in tegenstelling tot vele andere fashion retailers profiteert Zalando zienderogen van de verschuiving van offline naar online door de coronacrisis. Dat wordt trouwens ook duidelijk uit de grote toename van het aantal partners: in de afgelopen drie weken kwamen er immers 50 bij waaronder American Eagle Outfitters.

Double digit groei

Gesterkt door zijn resultaten uit het eerste kwartaal, ziet Zalando de toekomst positief in. Het bedrijf verwacht dat het double digit zal groeien en dat in een modewereld waar de verkoop naar verwachting flink zal kelderen. Het totale verkoopsvolume zal volgens het bedrijf met 10 tot 20% groeien. Dat geldt ook voor de omzet, al zal die waarschijnlijk net iets lager uitvallen dan het totale verkoopsvolume. Daarnaast verwacht het bedrijf ook winst te boeken en voorspelt het een gecorrigeerd EBIT tussen de 100 en 200 miljoen euro. Tot slot wil het bedrijf blijven investeren en voorziet het daarvoor een bedrag van 230 à 280 miljoen euro.