De Duitse start-up citkar en Zalando gaan samen een maand lang de Loadster testen. Deze elektrische cargofiets zal door het online platform voor mode en lifestyle in Berlijn gebruikt worden om pakketten te leveren. Met de test wil Zalando weten of een dergelijk milieuvriendelijk voertuig echt een alternatief vormt voor de bestelwagens.

De Loadster van citkar heeft een laadcompartiment van 500 liter en kan in totaal 300 kg pakjes vervoeren. De batterij geeft het voertuig een maximale autonomie van 200 km, wat ruim voldoende is voor stadsbezorging. Een groot verschil met de meeste traditionele elektrische cargofietsen is dat de bestuurder tegen regen en wind beschermd is. Ook is het voertuig stabieler dan een bakfiets.

De Loadster is voor de wetgever een elektrische fiets. Die mag dus zonder rijbewijs aan een snelheid van 25 km op het fietspad en in autovrije straten rijden. De bezorger kan dus tot aan de deur van de ontvanger rijden.

Zalando wil de Loadster testen voor Same Day Tours: bestellingen die ’s morgens geplaatst worden kunnen in bepaalde steden nog dezelfde avond geleverd worden.

Voor beide partners is de test vooral een PR-stunt: citkar heeft publiciteit nodig om nieuwe investeerders aan te trekken en Zalando wil zich een groener imago aanmeten. Het platform voert de leveringen immers niet zelf uit, maar schakelt hiervoor externe pakjesdiensten in. Overigens zijn er veel dergelijke tests in Europese steden bezig om de leveringen van e-commerce pakjes te verduurzamen. Zo worden verschillende types e-cargo bikes door bpost, DHL, UPS, Coolblue, Chronopost en anderen bij wijze van proef of zelfs in het normale levercircuit ingezet.