De Duitse kleding- en schoenenwebwinkel Zalando gaat investeren in een distributiecentrum in Stradella (Pavia), in het noorden van Italië. Dit wordt zijn eerste buiten Duitsland, wat meteen als een test wordt beschouwd.

De bouw van het distributiecentrum – die al goed gevorderd is - wordt ingegeven door de snelle groei van e-commerce in Italië. Maar ze is tevens een pilootproject dat bestemd is om de impact te evalueren van een grotere nabijheid tussen de logistieke platforms en de markt zelf. Het DC zal proefdraaien vanaf januari 2016.

Tot nu toe bestreek Zalando heel Europa vanuit zijn drie megacentra in Duitsland (een vierde is in aanbouw). Volgens Christophe Stark, vicevoorzitter logistiek van de webhandelaar, wordt overwogen om ook elders in Europa, dichter bij de verschillende markten distributiecentra te vestigen. Zalando zegt er nu over 16,5 miljoen klanten te beschikken, wat de mogelijke ommezwaai motiveert.

Zalando verkoopt, naast Duitsland, modeartikelen van 1.500 merken in België, Denemarken, Finland, Frankrijk, Italië, Luxemburg, Nederland, Noorwegen, Oostenrijk, Polen, Spanje, het VK, Zweden en Zwitserland.

 

Stadella

De site van Stadella wordt in een eerste fase 20 000 m² groot. Hij zal worden uitgebaat door de Duitse logistieke dienstverlener en transporteur Fiege. Die verzorgt al voor Zalando alle retourlogistiek in Duitsland sinds 2010 en in Frankrijk sinds 2011. Hiervoor gebruikt hij de platforms van resp. Grossbeeren nabij Berlijn en Parijs.

Het proefproject in Italië kadert in andere initiatieven van Zalando om de leveringsprocessen te verbeteren en te versnellen. Zo is het afgelopen jaar bij wijze van proef de dienst Direct Injection in de regio Parijs opgestart en worden ‘same day’-leveringen in sommige delen van Duitsland georganiseerd. Ook aan het vereenvoudigen van de retourzendingen wordt gewerkt.